-
Industri
Peter Christiansen har med mange års erfaring i faget kunnet indrettet sin nye Mercedes, så den sparer mange tunge og skæve løft for lærling og mester i løbet af en arbejdsdag. Beslagsmedens firmabil har mange funktioner: Bilen er smedie, lagerrum, kontor og til sidst hvilerum på turen imellem de daglige opgaver i staldene rundt i landet. Arbejdet på hestene er i sig selv en fysisk belastning. Derfor er der ingen grund til at løft af værktøj og dårlige arbejdshøjder også belaster kroppen. Det har Peter Christiansen fra Strib denne gang gjort en systematisk indsats for at undgå.
-Jeg har nok haft 10 biler de 25 år, jeg har været i branchen. For første gang er jeg med indretning af den nye bil målrettet gået efter, at vi skulle spare kroppen for de samme belastninger de fem gange om dagen, hvor vi stiller op og pakker ned hos en kunde. Og det er lykkedes uden de store udgifter, siger Peter Kristiansen.
For det første er den høje varevogn med ståhøjde valgt fra. Det betyder, at næsten al aktivitet kan foregå fra ståhøjde rundt om bilen. Det er slut med at kravle eller gå inde i bilen. Alt er tilgængeligt udefra.
-Når der er plads nok, så er man ikke så organiseret. Med den mindre bil er alt bedre organiseret. Det sparer mange daglige løft og sender samtidig et godt signal til kunderne om, at der er styr på både arbejde og forretning, siger Peter Kristiansen.
Der er udstyr til både mester og lærling i bilen. De to værktøjskasser er på hjul og kan skubbes rundt på staldgulvet. Værktøjet er valgt ud, så kun det mest nødvendige er med i kassen og skal løftes ud 5-6 gange om dagen hos en ny kunde. Og værktøjskassen står lige bag skydedøren for at undgå vrid.
Glidende armbolt
Fra bagklappen kommer man til armbolten. Slut med at løfte 45 kg ud og ind i bilen mange gange dagligt. Den glider i stedet roligt ud på et stativ boltet i bilens bund. Det samme gør sliberen i god arbejdshøjde ved siden af.
Essen er vigtig at kunne justere efter vinden, så vinden ikke blæser ilden ud. Den er derfor monteret på en svingarm ligeledes i bagenden af bilen.
Mange skal ind i deres biler for at hente dagens sko. Hos Peter er de lagt i meter dybe skuffer, der glider som i smør ud til smeden, så han kan vælge ud. Her står også boremaskinen fast monteret oven på skuffesektionen i god arbejdshøjde.
Næste bil på vej
-Denne indretning er det bedste, jeg har gjort for at nedbringe den daglige belastning. Min svend kommer retur fra barsel snart, og så skal hendes bil have samme indretning. Det er vigtigt, hvis vores kroppe skal holde til arbejdet i længden, siger den 55-årige Peter Christiansen.
Den bilgale beslagsmed vil også gerne have glæde inde bag rattet, så den nye Mercedes Vito 119 CDI er selvfølgelig købt med 4-hjulstræk. Og så glæder Peter sig over en god indstigningshøjde og et sæde med en bredde, der også passer til en velvoksen smed!