-
Industri
-
Beslagsmede
Direktør Flemming Vith Hansen har ofret flere hundrede tusinde kroner på at få patenter i Danmark og i udlandet på sit dyrehegn ”Fast Fence,” Hegnet kan monteres uden værktøj. Men vestjyden har delvist fortrudt. Pengene ville være bedre brugt på markedsføring end patenter.
At komme ud med et nyt produkt er dyrt på markedsføring, men mere nødvendigt end patenter mener virksomhedsejeren.
- Konkurrenterne plagierer og kopierer vores produkter uanset mine fine og officielle patenter. Jeg er stolt af, at vi har kunnet opnå patentet. Jeg gjorde det sgu. Men det kræver en pokkers god økonomi at forsvare et patent i Danmark og ikke mindst i udlandet. Hvis du skal sætte advokater på en sag og rejse til udlandet, så er det dyrt. Det vil ikke kunne betale sig. En patentsag er som at købe en lottokupon, siger Flemming Vith.
Egne hesteerfaringer
Han driver virksomheden Ven-Po A/S i Vestjylland ved siden af sin produktudvikling af dyrehegn. Ven-Po A/S sælger sikringskomponenter i form af splitter, som eksporteres til en stor del af verden med 7 til 9 mill. enheder på lager.
Vith har islandske heste på familiens landsted. Han kendte derfor alt til at køre rundt med pælebor, pæle-spade, skruemaskiner, lodstok og træ stolper, når der skulle repareres eller flyttes hegn. Den irritation fik nordjyden til at opfinde elementerne til hegn, der KUN kræver en hammer til montage.
Hestehegn uden montage med værktøj.
Målgruppe hesteejere
Hammeren skal bruges til at banke det tommetykke galvaniserede rør i jorden, som udgør stolperne. I bunden af stolperne er for-monteret en kegle. Alt andet til isoleret fæstning af tråden til det elektriske hegn kan klikkes på og spændes med hænderne. Monteringstid er en brøkdel af, hvad et gammeldags træhegn kræver af montagetid.
- Min målgruppe er dyrehold store som små, skovbrug, vin-plantager, planteskoler. Især hesteejere som mig selv med fritidslandbrug. Vi kender alt for godt al den tid, som hegn tager at vedligeholde og bygge. Jeg har en meget høj andel af kunder, der vender tilbage og køber mere. Gensalg er et tegn på et produkt, der virker, siger Flemming Vith.
Han har nu været i gang med udvikling og senere markedsføringen af ”Fast Fence” i syv år. Det sker sideløbende med driften af Ven-Po A/S, hvor Viths virksomhed sælger dansk producerede splitter både til et dansk og et stort eksportmarked Wold Wide.
Løvens Hule tager fejl
Salget af ”Fast Fence” foregår i dag kun online via websitet www.fastfence.dk. Via deltagelse på messer som eksempelvis ”Hest og Rytter” i Herning har den Vestjyske opfinder været i dialog med mange af kunderne om produktet. Hvis kunderne ønsker det, så kan man også købte produktet med levering & montage.
- I ”Løvens Hule” efterspørger investorerne ofte patenter. Det kan jeg kun sidde og smile lidt af. Et patent er ingen garanti for, at du er ene på markedet med dit nye produkt. Hvis kopien bare er ændret lidt, kan det være svært, dyrt og langsommeligt med en retssag, lyder frustrationen fra Flemming Vith.
Den vestjyske erhvervsmand peger især på, at patenterings-processen gør, at man ikke kan sælge noget, inden produktet har opnået patentering.
Spar patentet
- Mit råd til andre er at spare udgifterne til dyre ingeniører, konsulenter og advokater, og så satse alt på at få solgt dit produkt i stedet. Salg er afgørende med et nyt produkt, og patentering er en meget lang proces, selvom ingeniørerne har gjort et godt stykke arbejde i patenterings-arbejdet lyder det fra Flemming Vith.
En stor pakistansk producent af rør i alle afskygninger foreslog tidligt i processen et samarbejde med den danske opfinder, hvor de tog produktet ind og solgte det med de andre produkter. Det var Flemming Vith ikke klar til på det tidspunkt, men nu er han positiv over for modellen.
- Det er nok en af de løsninger, der kan få salget til at vokse for alvor. En stor samarbejdspartner med kanaler til markedsføring og distribution i det store udland, vil jeg gerne i forhandling med, siger Flemming Vith.