![Corona](/media/hg0ivv4u/corona.png?width=448&quality=80&v=1d7d1c8fea6d610)
-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
67.000 virksomheder har modtaget en vejledning om varebiler fra Motorstyrelsen. Den rummer megen god information, men den indeholder ikke en omtale af den særlige svinkeærinde-regel, og det har helt unødigt gjort mange bekymrede. Svinkeærinder i visse gulpladebiler er stadig tilladt.
Motorstyrelsen udsendte for nylig en pressemeddelelse om udsendelsen af en vejledning, hvis mål er at forklare forskellen på erhvervsmæssig og privat kørsel. Styrelsens kontrolarbejde viser nemlig igen og igen, at virksomhederne og deres medarbejdere ikke kender reglerne, og det fører jævnligt til efteropkrævninger af skat, moms og afgifter.
Både i pressemeddelelsen og i selve vejledningen skriver styrelsen, at det er i strid med reglerne at aflevere og hente børn i forbindelse med kørsel til og fra arbejde i en bil på gule plader. Den sætning har fået flere til at spørge, om den særlige svinkeærinde-regel – som netop lovliggør den slags kørsel – er ophævet. Men det er den ikke.
Svinkeærinde-kørsel er imidlertid kun tilladt i de såkaldt specialindrettede varebiler, og netop den type varebiler er slet ikke omfattet af den nye vejledning. Det fremgår af det første afsnit. Samme sted fremgår det, at vejledningen heller ikke gælder for de særlige mandskabsvogne.
Reelt gælder vejledningen derfor kun for ”øvrige” biler på gule plader. Det vil sige biler, hvor der i modsætning til de specialindrettede biler ikke er fastmonterede reoler eller anden specialindretning i varerummet til transport af materialer og værktøj.
Skatte- og momsreglerne for biler på gule plader har stor praktisk betydning for næsten alle landets virksomheder. Desværre er reglerne voldsomt komplicerede. Det kan derfor ikke undre, at de igen og igen giver anledning til skattesager.
Groft sagt inddeles varebiler på gule plader i tre grupper:
Ud over varebiler på gule plader er der også varebiler på papegøjeplader. De giver også udfordringer. Ofte fordi brugerne tror, at de særlige plader sikrer dem mod firmabilbeskatning, hvilket de sjældent gør, hvis bilen ikke er specialindrettet, men også fordi skatte- og momsreglerne for selvstændiges biler på papegøjeplader kan være svære at forstå.