-
Industri
Unge vælger i stigende grad smedeuddannelsen til, og optaget er det seneste år steget med 31,7 procent. Udviklingen kommer i halen på en ambitiøs kampagne, der har udbredt kendskabet til faget.
Fra august 2022 til august 2023 er interessen for smedeuddannelsen steget markant. Således er optaget på uddannelsen vokset med hele 31,7 procent på GF2 (Grundforløbets andel del).
Stigningen kommer efter, at kampagnen "Hvad kan du med et stykke stål?" tidligere i år blev lanceret. I den sætter TEKNIQ Arbejdsgiverne sammen med Dansk Industri, Dansk Metal og industriens Uddannelser i fokus på mulighederne inden for smedefaget. Og nu ser det ud til, at flere har fået øjnene op for de fremtidsudsigter, smedefaget rummer – blandt andet inden for den grønne omstilling.
I hvert fald strømmer de unge ind på smedeuddannelsen til stor begejstring for uddannelseskonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, Johnny Kristensen:
- Efter flere års fald i optagelsen på smedeuddannelsen ser det endelig ud til, at udviklingen er vendt. En stigning på 31 procent er fantastisk og hårdt tiltrængt i en branche, som mangler arbejdskraft. Vi håber, at udviklingen forsætter, og at der også i 2024 sker en markant stigning i optaget på smede, siger Johnny Kristensen.
Når så mange unge vælger smedeuddannelsen, vidner det om, at uddannelsen, foruden sin samfundsrelevans, kan åbne mange faglige døre. Man lærer blandt andet at bukke, svejse og skære i metal. Man skal kort sagt lære at mestre metal og forstå de muligheder, begrænsninger og særegne kvaliteter, metallet har, så man i sidste ende kan forvandle gamle vaner til nye, smartere og grønnere løsninger.
Videoen og kampagnen kan med fordel deles, så udviklingen fortsætter, og endnu flere unge mennesker kan blive inspireret til at gå smedevejen og være med til at opbygge fremtidens grønne infrastruktur. Kampagnen er udarbejdet af bureauet MUST.