-
VVS
Keld Germandsen ville ikke køre lastbil hele livet. Nu er han landet som voksenlærling i vvs-branchen, hvor der ikke er to dage, der er ens. Han glæder sig over, at han får lov at tage ansvar.
Jeg er ufaglært og har kørt lastbil i ti år, før jeg startede på vvs-uddannelsen i 2016. Tidligere har jeg arbejdet i byggebranchen.
Hvordan er du havnet i installationsbranchen?Jeg ville ikke køre lastbil resten af livet, så jeg sagde mit job op. Jeg har en gammel folkeskolekammerat, som er projektleder i Kjellerup VVS, og han spurgte mig et par gange nede i træningscentret, om jeg ikke havde lyst til at komme i lære i Kjellerup VVS. Så gik jeg og legede lidt med tanken, og så sprang jeg på.
Det har jeg bestemt ikke fortrudt. Jeg kommer ud og arbejder med mine hænder og får lov til at tage ansvar. Der er ikke to dage, der er ens. Det har jeg det bedst med.
Hvad kendte du til installationsbranchen, inden du begyndte at arbejde i den?Meget lidt, men jeg har tidligere arbejdet som staldmontør på fodringsanlæg i svinestalde, og der lavede vi selv vandinstallationer til foderkasser for eksempel. Så jeg har da prøvet at trække rør. Men som jeg sagde, dengang jeg var til jobsamtale: Værktøjet ved jeg, hvad er, men jeg er til gengæld ikke så skarp i fagudtryk på fittings og den slags ting. Jeg fik så at vide, at det skulle jeg nok lære.
Hvad har overrasket dig mest ved installationsbranchen?Det er teorien. Jeg er ikke særlig bogligt stærk, og det har aldrig rigtig sagt mig noget at gå i skole. Hvis jeg havde vidst, at der var så meget teori i faget, så var jeg nok ikke sprunget på den vogn, må jeg ærligt indrømme. Men nu står jeg på vognen, og jeg kører stadig på den, og jeg skal op til svendeprøve i år.
Hvad kan du bidrage med, som andre ikke kan?Jeg kan godt mærke, at jeg tager mere ansvar for mine ting i forhold til en 17-årig, som ikke på samme måde er vant til at tage ansvar. Man passer sit arbejde, møder til tiden og gør en ekstra indsats. Jeg har altid været af den støbning, at hvis jeg mangler en halv times arbejde, når der er fyraften, så gør jeg altså stadig arbejdet færdigt.
Hvad er den største forskel sammenlignet med dit tidligere job?Når du kører lastbil, så er du jo bare dig selv og skal bare køre nogle varer fra a til b. Og den opgave skal du selvfølgelig løse til UG. Men i vvs-branchen skal man gerne på den anden side af UG, fordi kunden står og kigger dig over skulderen hele tiden. Du skal være sikker på, hvad du laver, og det skal se pænt ud hele tiden. Også selvom det bliver gemt væk, så skal alt være i lod og vater, og der skal være den rigtige afstand mellem ventilerne, som i øvrigt skal sidde på række. Og så videre. På den måde er der stor forskel i forhold til, hvad jeg har lavet før.