-
El
-
VVS
Regeringen har fremsat et lovforslag, som skal give kommuner lov at etablere såkaldte nulemissionszoner i byerne. Hvis det bliver vedtaget, vil det gøre en meget stor del af landets varevogne ulovlige i zonerne.
Et nyt lovforslag fra regeringen vil give landets kommunalbestyrelser lov til at indføre såkaldte nulemissionszoner i byerne. Dermed vil biler, der udleder CO2, kunne gøres ulovlige i et geografisk afgrænset område af byerne.
Ifølge beregninger fra DI er det kun én procent af Danmarks i alt 370.000 varebiler, der i øjeblikke vil leve op til kravene i zonerne. Dermed vil kravene give udfordringer for en lang række installationsvirksomheder.
Simon O. Rasmussen, der er underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, mener, at regeringen er for tidligt ude med forslaget.
– Vi hører igen og igen, at rækkevidden på elbiler fortsat er en udfordring for de installationsvirksomheder, som har hjemme i provinsen, fordi deres flåde af biler ofte kører lange ture ind til de store byer - og retur igen samme dag. Hvis forslaget bliver en realitet, vil det skævvride konkurrencen mellem virksomhederne i byen og på landet, konstaterer han.
For kort frist
Når man nærlæser forslaget, fremgår det, at omlægningen til en nulemissionszone kan ske allerede seks måneder efter, at det er vedtaget i en kommune. Det er simpelthen for kort en frist, vurderer Simon O. Rasmussen.
– I øjeblikket er der meget lange leveringstider på eldrevne varevogne, og de virksomheder, der har valgt at lease bilflåden, kan være bundet af lange kontrakter. Derfor mener vi fra TEKNIQ Arbejdsgivernes side, at et halvt år er en urealistisk frist at give virksomhederne, konstaterer han.
Læs også: Krav om grøn kørsel breder sig