-
El
-
VVS
-
Industri
Reglerne om registrering af brugere af erhvervskøretøjer er designet til at forebygge snyd med registreringsafgifter og begrænse vanvidskørsel. Men de har medført en uheldig konsekvens. Få svar på de mest stillede spørgsmål om reglerne.
I begyndelsen af juli beskrev vi nye krav, som betyder, at alle brugere af et erhvervskøretøj, der har råderet over det i 30 dage eller mere, skal registreres i Motorregistret. Nu viser det sig, at denne regel kan ramme skævt, især for arbejdstagere, der risikerer at stå med regningen, hvis deres arbejdsgiver undlader at betale nødvendige afgifter eller gebyrer på køretøjet.
Hvis en medarbejder er registreret som bruger af en servicebil, og arbejdsgiveren ikke betaler en påkrævet afgift, kan myndighederne i nogle tilfælde søge at inddrive beløbet hos den registrerede bruger. Det kan potentielt føre til alvorlige økonomiske konsekvenser for medarbejderen, som jo blot udfører sit arbejde.
Hvad betyder det for virksomhederne?
For virksomheder betyder det, at de skal være ekstra opmærksomme på deres forpligtelser og sikre, at alle nødvendige betalinger foretages rettidigt. Det er ikke kun et spørgsmål om virksomhedens økonomi, men også om at beskytte medarbejderne mod utilsigtede økonomiske konsekvenser.
For at tydeliggøre de nye regler, som har skabt stor frustration blandt TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemmer, har vi stillet de fem mest centrale spørgsmål til Rikke Schjødt Christensen, erhvervsjuridisk chef i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
1. Kan du forklare, hvordan en arbejdstager kan ende med at hæfte for arbejdsgiverens manglende betalinger under de nye regler?
Det er en konsekvens af de nye krav, der nu stilles om, at ansatte, der fx har en servicebil til rådighed for at kunne udføre sit arbejde, skal registreres som sekundær bruger i Motorregistret. Det forekommer fjernt fra et sædvanligt ansættelsesforhold, at en ansat skal påtage sig en sådan hæftelse, for det gælder selvom bilen kun benyttes erhvervsmæssigt af den ansatte.
2. Hvilke konkrete skridt kan en virksomhed tage for at sikre, at deres medarbejdere ikke bliver økonomisk ansvarlige for virksomhedens fejl?
Virksomheden skal selvfølgelig sørge for at betale sine regninger. Men den enkelte ansatte må indstille sig på at påtage sig en sådan hæftelse, fordi myndighederne, som reglerne er skruet sammen, har mulighed for at gå efter de ansatte, hvis virksomheden ikke betaler.
3. Hvad bør en medarbejder være opmærksom på, hvis de bliver bedt om at registrere sig som bruger af en servicebil?
Det er virksomheden, der skal sørge for korrekt registrering i Motorregistret. Den ansatte skal afgive en fuldmagt før virksomheden kan gennemføre registreringen.
Nægter den ansatte at afgive denne fuldmagt, vil den ansatte være afskåret fra at kunne udføre sine arbejdsopgaver. Det vil være misligholdelse af ansættelsesforholdet, hvilket kan få ansættelsesretlige konsekvenser.
4. Hvad var hensigten med de nye regler, og hvordan har virkeligheden vist sig at afvige fra denne hensigt?
Hensigten er at bekæmpe snyd med registreringsafgift og begrænse lovovertrædelser herunder vanvidskørsel. Formålet bakker vi op om. Men det nye krav rammer helt skævt, fordi virksomheder, der er afhængige af at kunne stille biler til rådighed for deres medarbejdere for at få driften til at fungere, er blevet uhensigtsmæssigt ramt. De er blevet pålagt yderligere urimelige administrative byrder, og vi kan ikke forstå, at man behøvede at ramme et helt erhvervsliv for at minimere snyd eller bekæmpe kriminalitet. De ansatte rammes også uhensigtsmæssigt med krav om hæftelse for udgifter, der normalt påhviler virksomheden.
5. Hvordan kan TEKNIQ Arbejdsgiverne arbejde politisk for at ændre eller justere disse regler, så de ikke rammer skævt?
Vi arbejder intenst og spiller på alle heste med det formål at få reglerne til at ramme plet i relation til deres formål og ikke helt ved siden af, som de gør nu. Blandt andet iværksætter vi i uge 38 en kampagne med skarp fokus på bekæmpelse og fjernelse af administrative byrder.