-
Industri
Skatteministeren burde sættes i skammekrogen for sine nye bureaukratiske regler for firmabiler. Skatten på den enkelte firmabil skal ændres hvert år frem til 2025 - første gang inden den første lønudbetaling i 2022. Læs revisorens klumme.
Hvis der fandtes en ”skammekrogspris” for en lovændring, som markant øger virksomhedernes administrative byrder, burde den tilfalde skatteministeren. Den burde tilfalde ham for den ændring af reglerne for opgørelse af beskatningsgrundlaget for landets omkring 90.000 firmabiler, som blev vedtaget sidste år. En ændring der betyder, at hver eneste af disse skal ændres mindst én gang om året frem til og med 2025.
350 procent
Fra 1. januar 2022 ændres beregningsgrundlaget på to punkter. For det første nedsættes den skattepligtige del af bilernes nyvognsværdi op til 300.000 kr., mens den øges for den overskydende del. For det andet skal den årlige ejerafgift i 2022 indregnes i beskatningsgrundlaget med en højere procent end i 2021.
I skemaform kan ændringerne vises således:
|
2021* |
2022 |
Skattepligtig del af nyvognsværdi op til 300.000 kr. |
24,5 % |
24,0 % |
Skattepligtig del af nyvognsværdi over 300.000 kr. |
20,5 % |
21,0 % |
Ejerafgiften indregnes med |
250,0 % |
350,0 % |
*De anførte procentsatser har været gældende fra 1. juli 2021.
Ny ejerafgift
Med hensyn til ejerafgiften skal man som virksomhed være opmærksom på, at disse afgifter forhøjes med 3 % fra nytår. Det er altså ikke muligt at anvende den i 2021 betalte ejerafgift ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget for 2022.
For en bil med en nyvognsværdi på 450.000 kr., hvor ejerafgiften på årsbasis stiger fra fx 3.240 kr. til 3.337 kr., vil ændringerne samlet set medføre en stigning i beskatningsgrundlaget på ca. 2.800 kr. for hele 2022. Det vil for en topskattebetaler betyde en merskat på små 1.600 kr. Det er altså ikke de store beløb, vi taler om. Der vil for mange formentlig kun være tale om en ændring på nogle få hundrede kroner.
Genberegning af registreringsafgift
For firmabiler, der er anskaffet i slutningen af 2021, er ovenstående ændring af beskatningsgrundlaget ikke den eneste, da dette også skal justeres, hvis registreringsafgiften genberegnes efter fire måneder. En periode, der i øvrigt ifølge en nylig vedtaget lov nu nedsættes til tre måneder med virkning for biler, der indregistreres i 2022.
I de tilfælde, hvor der sker genberegning, skal den nye værdi anvendes ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget fra og med den måned, hvor genberegningen sker. Altså ikke med tilbagevirkende kraft til den første måned.
Af Lars Jacobsen,
Director i BDO’s skatteafdeling