-
Industri
Sammen med Dansk Metal slår TEKNIQ Arbejdsgiverne et nyt slag for at få flere unge til at vælge en uddannelse inden for metalindustrien.
Det er grunden til, at de to organisationer er gået sammen om en kampagne, der går i luften den 24. november 2020. Omdrejningspunktet vil være den film om industri- og smedeuddannelserne, som blev lanceret sidste år, og kampagnen vil bestå af en række nye annoncer, som er særligt målrettet de unge på Facebook, Instagram og YouTube.
– Vi har brug for de unge, og vi vil gerne vise dem, hvilke fantastiske muligheder de får med en industri- eller smedeuddannelse. Det er en moderne branche – måske også langt mere end de unge tror – hvor man med den nyeste teknologi kan styre robotter, lave 3D-tegninger og programmere CNC-maskiner. Det er arbejde, der handler om præcision og kvalitet, og hvor man skal bruge både hænderne og hovedet, siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, og tilføjer:
- Og med efterårets aflysning af de brobygningsforløb, der giver folkeskoleeleverne mulighed for at besøge landets ungdomsuddannelser, er behovet for at hjælpe de unge med at træffe de rigtige valg kun blevet større.
I forbindelse med kampagnen er der også oprettet et særligt website – en landingpage – hvor de unge kan få mere information om uddannelserne til industritekniker, klejnsmed, rustfast smed og landbrugsmaskinmekaniker.
Tag en ekstra lærling
– De fleste af vores medlemsvirksomheder gør allerede en stor indsats for at ansætte lærlinge. Siden 2014 er der indgået 17,5 procent flere uddannelsesaftaler på industri- og smedeuddannelserne, mens medlemmerne af TEKNIQ Arbejdsgiverne har øget antallet af uddannelsesaftaler med 76 procent. Det er flot, men hvis vi skal undgå at mangle hænder i fremtiden, skal vi have endnu flere unge i gang med vores uddannelser, siger Tina Voldby.
Tallene viser udviklingen indenfor hhv. smedeuddannelsen, industriteknikeruddannelse, entreprenør- og landbrugsmaskinuddannelsen og skibsmontøruddannelsen.
Tina Voldby påpeger, at der er brug for, at også andre brancher i højere grad hjælper med til at tiltrække og uddanne de dygtige faglærte unge. Derfor vil annoncerne være rettet mod alle landets metalindustrivirksomheder.
I 2019 blev der lanceret en lignende kampagne, og i den forbindelse fik alle TEKNQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder tilsendt en mappe med ”10 gode råd når du ansætter lærlinge”. Der blev også udsendt plakater, som kunne hænges op i frokoststuen, med oversigter over de forskellige uddannelsesforløb.
- Der er blevet taget rigtig godt imod materialet rundt omkring. Det har forhåbentlig være med at til at gøre virksomhederne endnu skarpere til at rekruttere lærlinge og sammensætte et godt uddannelsesforløb. Og hvis man som virksomhed ønsker flere plakater eller mapper, er man selvfølgelig velkommen til at henvende sig til os, siger Tina Voldby.
http://www.industriogsmedeuddannelserne.dk/