-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
-
Industri
Er der dårlig stemning og alt for hård tone i din virksomhed? Forskningsprojektet ’God Tone’ giver en række værktøjer til at undgå negative handlinger og dårlig tone på arbejdspladsen. Guiden er praktisk, gratis og nem at benytte.
Taler vi ordentligt til hinanden – og er det ok at sige fra, hvis tonen bliver for hård? Det kan være afgørende i forhold til, at man kan fastholde og rekruttere medarbejdere. Men det kan være svært at se som leder, om stemningen er fin og alle trives med den daglige tone. Med denne nye guide kan ledelse og medarbejdere i fællesskab sætte fokus på, hvordan man forebygger negative handlinger og får en tone, som er god for alle.
Det siger chefkonsulent Katrine Nordbo Jakobsen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne i forbindelse med, at Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og Institut for Psykologi på Syddansk Universitet har udarbejdet en ny type guide til, hvordan arbejdspladsen kan arbejde med at undgå negative handlinger og dårlig tone.
Mellemstore virksomheder
Den primære målgruppe for guiden er arbejdspladsernes samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøorganisation – og derfor er guiden mest relevant for mellemstore og større virksomheder.
- Samarbejdsudvalget er vigtigt, fordi både medarbejdere og den øverste ledelse er repræsenteret. Den øverste ledelse skal være med, fordi den sætter retningen for, hvad det er for en kultur, man vil have med hensyn til omgangstone og adfærd på arbejdspladsen, og hvilken slags adfærd som er uacceptabel. Og medarbejderne skal naturligvis inddrages og medvirke til de forandringer, som er nødvendige. Ellers bliver de ofte ikke til noget, siger seniorforsker på NFA Jesper Kristiansen, der er leder af projektet ’God Tone’.
Fire temaer
Guiden er delt op i fire temaer, hvor der både er tekst og video om emner og løsninger:
Tema 1: Hvad er negative handlinger? Få viden om hvad negative handlinger er, og hvorfor det er vigtigt at forebygge dem.
Tema 2: Bliv parat til at arbejde med at forebygge negative handlinger.
Tema 3: Kom godt i gang med jeres indsatser.
Tema 4: Hvem skal gøre hvad? Roller og opgaver for ledelse, medarbejderrepræsentanter og andre.
TEKNIQ Arbejdsgiverne har også en række materialer til medlemmer om arbejdsmiljø, som medlemmerne kan benytte. Det er både tekst og podcast:
Er tonen frisk eller hånlig blandt dine folk? (tekniq.dk)
Seksuel chikane - fra konflikt til kulturændring (tekniq.dk)