-
El
-
VVS
Dansk Energi, som er brancheorganisation for elnet-selskaberne, vil have installatørerne til at være mere omhyggelige med tilmeldingen af solcelle-anlæg for at gøre sagsbehandlingstiden kortere. TEKNIQ Arbejdsgiverne mener i første omgang, at elnet-selskaberne bør kigge indad og digitalisere tilmeldingsproceduren 100 procent.
Installatørerne kunne hjælpe sig selv meget ved at være mere omhyggelige, når de tilmelder nye solcelleanlæg hos netselskaberne. Det ville være med til at få problemet med de lange sagsbehandlingstider til at skrumpe, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Energi.
- Flere netselskaber har lang sagsbehandlingstid på tilslutning af solcelleanlæg eller anden produktion, hvilket er til frustration for installatører, der gerne vil have afsluttet deres sager hurtigst muligt. Dog skyldes den lange sagsbehandlingstid ofte, at indmeldingen af solcelleanlægget er mangelfuld, eller at anlægget er indmeldt forkert, så netselskabet skal bruge ekstra tid på at hjælpe og forklare for at få de nødvendige oplysninger, forklarer Peter Egestad, konsulent hos Dansk Energi.
Start med det digitale
Udmeldingen vækker rynkede bryn hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, hvor teknisk konsulent Mads Risgaard Knudsen mener, at der er tale om en ”tvivlsom argumentation”, og at Dansk Energi glemmer at kigge indad.
- Det er tvivlsomt om netselskaberne kan opnå et fasttrack ved at pege fingre. For installationsbranchen ville det være meget mere effektivt, hvis man kunne benytte netselskabernes installationsblanketter 100 procent digitalt. Det er både bøvlet og besværligt, når man skal printe ud og scanne ind, siger Mads Risgaard Knudsen.
Dansk Energi opfordrer til, at man som installatør orienterer sig mod organisationens positivliste og vælger en inverter derfra ved solcelleanlæg under 50 kW. Listen er vejledende men betyder som hovedregel, at anlægsejer eller installatør slipper for at gennemgå lange tekniske rapporter for at få godkendt produktionsanlægget.
Herefter skal man udfylde bilag B1.1 fra de tekniske betingelser med anlæggets indstillingsværdier. De skal være indstillet korrekt, alt efter om man er i Øst- eller Vestdanmark. Efterfølgende skal installatøren udfylde en stamdata-blanket og indsende det hele med en ny tilmelding til netselskabet. Det er her, at en fuldt ud digitaliseret løsning kunne hjælpe sagsbehandlingen på vej.
- Forventningen må være, at netselskaberne - som i dag har monopol på området - har 100 procent digitaliserede installationsblanketter, siger Mads Risgaard Knudsen.