-
Industri
-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
Efter en løbende afvikling er datoen for skiftet fra NemID til MitID nu lige om hjørnet. Fra d. 31. oktober lukker både NemID og NemID medarbejdersignatur, hvorefter man udelukkende kan benytte sig af MitID og MitID Erhverv.
Siden den 30. juni 2023 har NemID været i begrænset drift, og om to uger vil overgangen være komplet. Det betyder, at det fremover udelukkende er MitID, man kan bruge.
MitID Erhverv samler NemID medarbejdersignatur og Brugeradministrationen fra Virk i én samlet løsning. Det gør det nemmere at oprette nye medarbejdere og give dem rettigheder til offentlige selvbetjeningsløsninger som for eksempel at logge på og underskrive digitalt på vegne af virksomheden.
Frem til den 31. oktober 2023 kan man stadig anvende NemID medarbejdersignatur, ligesom OCES2-certifikater kan anvendes frem til denne dato. Men fra den første november vil medarbejdere og it-systemer, der i dag anvender NemID medarbejdersignatur eller OCES2-certifikater, nu skulle anvende MitID Erhverv og OCES3-certifikater. For at få MitID Erhverv skal man først tilslutte sin virksomhed og efterfølgende sætte organisationen op.
Som virksomhed bør man ligeledes være opmærksomme på, at det efter nedlukningen af NemID ikke længere vil være muligt at overføre rettigheder i den fælles brugerrettighedsstyring (FBRS). Rettighederne overføres ikke automatisk ved nedlukning af NemID, men vil skulle oprettes på ny i MitID Erhverv, medmindre man flytter sine erhvervsidentiteter fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv.
-
Hvem skal tilslutte sig til MitID Erhverv?
Medarbejdere i virksomheden, der skal læse Digital Post, søge barselsrefusion eller logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af organisationen.
-
Gode råd før man tilslutter sig MitID Erhverv
Det kan være en god idé at rydde op i nuværende administratorer og medarbejdersignaturer, så man kun flytter administratorer og medarbejdersignaturer, der stadig er relevante.
-
Hvorfor bliver NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv?
Større krav til sikkerheden og et ændret trusselsbillede kræver en ny og mere sikker løsning, når virksomheder og foreninger skal logge på Digital Post og offentlige selvbetjeningsløsninger.