-
El
Norge har i mange år været et foregangsland når det kom til elbiler, som de sidste par år har udgjort næsten halvdelen af nybilsalget i landet. Men de seneste måneder har salget af elbiler ligget betydeligt under sidste års niveau
I Danmark har vi fortsat forsvindende få elbiler, og i modsætning til Norge lader det store gennembrud vente på sig. En afgørende forudsætning for at salget af elbiler kan øges er, at det skal være let at få ladet sin elbil op, når man er på farten. Men det går for langsomt med etableringen af ladestandere til elbiler i Danmark, og derfor er mange tilbageholdende med at investere i en elbil. Det er meldingen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, som derfor håber, at regeringen vil hæve ambitionsniveauet på området.
Foreløbig har regeringen valgt at implementere nogle meget lempelige regler på området, og samtidig foregår der mange steder ikke en lokal planlægning, som sikrer offentlige ladestandere. Det betyder, at der kan være langt til nærmeste offentlige opladningsmulighed – og der er ikke for alvor udsigt til, at det bliver forbedret de kommende år.
– Det er ikke godt nok, hvis danskerne i stigende grad skal overbevises om fornuften i at investere i en elbil. Og hvis vi vil gøre os håb om at leve op til regeringens egne planer om at reducere CO2-udledningen med 70 procent, er det nødvendigt at sætte turbo på elektrificeringen af vejtransporten, siger Simon O. Rasmussen, der er underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
– Når først andelen af elbiler bliver tilstrækkelig stor, vil efterspørgslen sikre en god offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur. Men indtil det sker, er det nødvendigt, at man fra politisk hold tager ansvar og sørger for, at adgangen til opladning ikke er en barriere for elbilerne udbredelse, fortsætter Simon O. Rasmussen.
Og netop muligheden for at lade elbilerne op har tilsyneladende stor betydning for elbilernes udbredelse. Det viser erfaringer fra Norge, hvor elbilerne sidste år udgjorde hele 42,4 procent af det samlede bilsalg. Nye tal viser dog, at salget faldt i årets tre sidste måneder – og udgjorde i december blot 30,5 procent. Noget, der ifølge den norske elbilforening i høj grad skyldes manglen på ladestandere.
– Med de norske erfaringer in mente er der med andre ord god grund til, at den danske regering hæver ambitionsniveauet og sætter yderligere gang i opstillingen af ladestandere. Ellers kan vi om få år meget vel stå i præcis den samme situation som i Norge på et tidspunkt, hvor det ellers er bydende nødvendigt, at vi gør alt for at fremme den grønne omstilling, siger Simon O. Rasmussen.