-
El
-
VVS
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at virksomhederne i installationsbranchen og i metalindustrien er plaget af mangel på efterspørgsel. Virksomhederne må begrænse produktionen, fordi telefonerne er holdt op med at ringe.
39 procent af vvs- og blikkenslagervirksomhederne og 33 procent af elinstallationsvirksomhederne har i maj måned oplevet, at mangel på efterspørgsel begrænser deres produktion. Det samme rapporterede 47 procent af metalvirksomhederne for hele 2. kvartal. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Dermed er der fortsat flere virksomheder, som oplever begrænsninger på produktionen end som ikke gør, når alle typer produktionsbegrænsninger medtages.
- Brancherne oplever, at coronakrisen for alvor har sat sig i kunderne. Når efterspørgslen falder, hjælper det jo ikke at blive ved med at producere eller købe nye materialer ind. Og når forbrugere og virksomheder bliver betænkelige og holder på pengene, så spreder sådan en afmatning i efterspørgslen sig hurtigt til hele økonomien, siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Udfasning af hjælpepakker
De nye tal fra Danmarks Statistik dokumenterer, hvordan virksomhederne oplever situationen, og trods en fremgang i den overordnede konjunkturindikator, ser det ikke nemt ud. Sammenholdt med Finansministeriets prognose fra Økonomisk Redegørelse tidligere på ugen, hvor de vurderede, at Danmarks BNP ville falde med 5,3 procent, viser det et hårdt år for virksomhederne, hvilket i sidste ende kan betyde konkurser og fyringer.
- Politikerne skal have åbnet for den ekspansive finanspolitiske værktøjskasse og kickstarte økonomien – gerne med et grønt fokus, så vi samtidig kan styrke samfundsøkonomien og for eksempel reducere energiforbruget i bygningerne, siger Maria Schougaard Berntsen og fortsætter:
- Derudover skal der findes en gradvis udfasning af hjælpepakkerne. Vi kan ikke bare kaste virksomhederne ud over klippen fra den ene dag til den anden – for så risikerer vi, at alt det arbejde, der er gjort for at holde hånden under medarbejdernes job, er spildt, siger Maria Schougaard Berntsen.