-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Ejere af erhvervsejendomme, som betaler dækningsafgift, har ligesom andre ejendomsejere udsigt til mange efterreguleringer af deres ejendomsskatter. Men de kan til gengæld glæde sig over, at der nu lægges loft over stigninger i dækningsafgiften i de 33 kommuner.
I 33 af landets 98 kommuner betaler ejere af erhvervsejendomme ikke kun grundskyld, men også dækningsafgift. Afgiften opkræves af den årsag kun for ca. 8 % af det samlede antal erhvervsejendomme i Danmark – nemlig for omkring 26.000 ejendomme ud af et samlet antal på 318.000 ejendomme. De afgiftspligtige ejendomme er primært beliggende i Østjylland og i Region Hovedstaden.
Dækningsafgiften beregnes på grundlag af 80 % af den fastsatte grundværdi og ikke som tidligere af forskelsværdien (forskellen mellem ejendomsværdi og grundværdi), idet der ikke længere fastsættes en ejendomsværdi for erhvervsejendomme. Den samlede dækningsafgift udgør i 2024 et beløb på knap 2,9 mia. kr., jf. dette ministersvar.
Foreløbige opkrævninger
Siden 2022 er opkrævningen af dækningsafgift – ligesom grundskyld – sket med foreløbige beløb. Opkrævningen i 2022 og 2023 er sket på basis af gamle ejendomsvurderinger. Opkrævningen for 2024 er sket på basis af en foreløbig 2023-vurdering, som også vil danne grundlag for opkrævningen i 2025. For både 2024 og 2025 har ejerne efter særlige regler fået mulighed for selv at bestemme, hvor meget de vil betale i foreløbig dækningsafgift, så længe de ikke sætter afgiften lavere end den for 2023. Se nærmere herom på denne side på vurderingsportalen.dk.
De foreløbige opkrævninger fortsætter, indtil Vurderingsstyrelsen er kommet så langt med udsendelsen af de nye endelige ejendomsvurderinger, at ejerne har modtaget en endelig vurdering inden begyndelsen af det indkomstår, som vurderingen skal danne grundlag for opkrævning af grundskyld og dækningsafgift for.
Først til næste år forventer Vurderingsstyrelsen at være klar til udsendelse af endelige 2021-vurderinger, mens de endelige 2023-vurderinger forventes udsendt i 2025/26. De endelige 2025-vurderinger vil ikke være en egentlig vurdering, men blot en indekseret (pristalsregulereret) 2023-vurdering og vil blive udsendt i 2026 i forlængelse af udsendelse af de endelige 2023-vurderinger.
Som det ser ud nu, vil det derfor tidligst blive i 2027 – måske endda først i 2028 – at opkrævning af dækningsafgift (og grundskyld) vil ske på basis af en endelig vurdering, der er modtaget inden årets begyndelse. Sagt med andre ord, vil der blive tale om genberegning for mindst 5 år – måske 6 år – efterhånden som de nye endelige vurderinger modtages, før vurderingerne så at sige er på omgangshøjde med opkrævningerne. Det vil i givet fald betyde udsendelse af mindst 130.000 breve – efteropkrævninger – til ejerne af de omhandlende ejendomme. Forhåbentlig bliver der tale om én samlet efterregulering for både grundskyld og dækningsafgift. Ellers bliver brevantallet det dobbelte.
Loft over stigning
Skatteministeriet offentliggjorde lige før sommerferien et høringsudkast til det lovforslag, der skal udmønte en politisk aftale om at lægge loft på, hvor meget dækningsafgiften kan stige fra år til år. Loftet indebærer, at afgiften fra og med 2022 ikke kan stige med mere, end hvad der svarer til 10 % af den fuldt indfasede dækningsafgift, sådan som denne kan beregnes for det aktuelle år på grundlag af den endelige vurdering for dette. Beregningsformen betyder, at afgiften i princippet godt kan stige mere end 10 % fra det ene år til det næste.
Alene for årene 2022-2025 vil loftet ifølge høringsudkastet spare ejerne for en samlet dækningsafgift på næsten 3 mia. kr. Da der er tale om en rabat på en endnu ikke opkrævet afgift, vil den kun blive synlig for ejerne, hvis den kommer til at fremgå af de efteropkrævninger, som udsendes i forlængelse af de endelige vurderinger, jf. ovenfor. Det er uvist, hvorvidt det vil ske.