-
El
-
VVS
Lemvigh-Müller vil køre rundt til københavnske byggepladser på el-ladcykel. Det handler om tidsoptimering – og grøn omstilling.
Det kan være lidt som at møde en enhjørning at finde parkering i København. Har man et job, hvor man skal rundt til flere forskellige steder i byen i løbet af arbejdsdagen, kan der gå meget tid med at lede efter et sted at stille bilen.
Det gør Lemvigh-Müller nu noget ved. Virksomhedens bygge- og anlæg-team, som servicerer københavnske byggepladser med blandt andet el- og vvs-artikler, har fået en eldrevet ladcykel, så byggepladsbesøgene kan klares med jernhest i stedet for bil.
Vil spare tid – og CO2
– Ladcyklen er en lavpraktisk løsning på den københavnske parkeringsudfordring. Vi kommer typisk forbi fire til seks byggepladser i løbet af en arbejdsdag, så der kan være meget spildtid med at finde en ledig p-plads – og også med køkørsel, når man skal videre. Samtidig passer det ind i vores bæredygtighedsstrategi, hvor vi blandt andet har fokus på at minimere CO2-aftrykket fra vores transport, fortæller Maria Steen, der er Director of Sales i Lemvigh-Müller, i en pressemeddelelse.
I forvejen bliver en del af Lemvigh-Müllers vareleveringer i samarbejde med GLS kørt ud med enten elcykel eller elvarebil. 53 procent af de såkaldte ekspresleveringer fra grossistens håndværkerbutik i København kører på el, og der er fokus på løbende at øge andelen – også i resten af Danmark.
Færre kilometer
Ekspresleveringerne kan være alt fra værktøj til el- og vvs-artikler, som håndværkerne pludselig mangler i løbet af arbejdsdagen. Stål er til gengæld anderledes tungt at levere, så her er tilgangen til at reducere CO2 fra transporten en lidt anden, fortæller Maria Steen og siger:
– Ser man på vores stålleverancer, så kræver det meget tunge lastbiler, og her er teknologien inden for el-lastbiler endnu ikke så langt, at vi lige kan skifte. Til gengæld har vi fokus på at reducere antallet af kørte kilometer og har i samarbejde med vores kunder indført færre ugentlige leveringsdage. På den måde har vi siden 1. januar 2022 foreløbig sparet cirka 180.000 kørte kilometer på vores stålleverancer i Danmark.