-
El
Hos Søndergaard El valgte man i januar at sælge det meste af vognparken og lease servicebiler i stedet. Det giver både økonomiske fordele og en tydeligere profil i forhold til kunderne.
Søndergaard El i Holstebro besluttede i januar at udskifte den ejede vognpark med 21 nye og leasede biler.
– Jeg opstillede nogle klare kriterier for, hvad en leasingaftale skulle indeholde, så tilbuddene blev sammenlignelige. Der skulle for eksempel være anhængertræk på bilerne, en inkluderet serviceaftale og tilstrækkeligt med kilometer, samtidig med at prisen naturligvis skulle være i orden, siger virksomhedens ejer, Brian Søndergaard, og uddyber:
– Jeg indhentede fire - fem forskellige tilbud, og da jeg havde valgt det bedste ud, fik jeg vores revisor til at regne det igennem for at se, om det kunne betale sig at foretage skiftet - og det kunne det, siger virksomhedens ejer, Brian Søndergaard.
Læs også: Ny godskørselslov rammer hjælpsomme installatører
Valget faldt på Ford, som også indvilligede i at købe 19 af Søndergaard El’s eksisterende biler. Og den 25. januar var der så gjort klar til store skiftedag.
– Vi lavede en aftale med en af vores gode kunder, som har en stor lagerhal, hvor vi kunne stå med bilerne, og Ford stillede en pølsevogn op, så vi kunne få noget at spise, mens vi afmonterede stålreolerne i de gamle biler og flyttede dem over i de nye. På den måde var det hele overstået på en dag, og så var vi bogstaveligt talt køreklar igen, forklarer Brian Søndergaard.
Mere end bare økonomien
– Vi har sammen med vores revisor regnet ud, at vi sparer mellem 200.000 og 300.000 kroner om året ved at lease bilerne i stedet for selv at eje dem. Samtidig så slipper vi for ubehagelige og overraskende værkstedsregninger i de fem år, aftalen løber, understreger Brian Søndergaard.
Ud over økonomien er der dog også en anden og mindst lige så vigtig gevinst ved at lease firmaets biler.
– De gamle biler havde vi jo anskaffet over en årrække, og jeg var faktisk ikke helt tilfreds med deres udseende. Ved at få 21 nye biler på én gang kunne vi sikre, at de alle stod knivskarpt og ensartede. Vi er et meget lokalt forankret firma, og derfor er det vigtigt, at vi er gode til at profilere os klart og genkendeligt med vores biler. Det gør vi nu, siger Brian Søndergaard.