-
El
-
VVS
SIF Gruppen har udviklet Den Grønne Servicevogn, der er den første af sin slags i Danmark. Den kører på el, kan oplade værktøjet med solceller, og alle materialer er nøje udvalgt efter bæredygtighed. Flere er på vej for at matche efterspørgslen.
Begreber som ”grøn bevidsthed” og ”CO2-aftryk” fylder en stadig større del af den samlede vurdering, når kunder i installationsbranchen skal vælge leverandør.
Ét af de steder, hvor man mærker de nye og grønne krav fra kunderne, er hos elinstallationsvirksomheden SIF Gruppen i Søborg. Her tog man for godt tre måneder siden derfor initiativ til et bæredygtigt koncept, der har resulteret i ”Den Grønne Servicevogn”, som er den første af sin slags i Danmark, ifølge parterne bag. Den er 100 procent eldreven og har solceller på taget til at oplade el-værktøjet. Derudover er leverandører af materialer og inventar nøje udvalgt efter deres bæredygtighedsprofil.
- Alle vores medarbejdere skal have en uddannelse i SIF Gruppens strategi inden for bæredygtighed, og vores montører skal klædes på til at rådgive vores kunder i bæredygtige løsninger. Læring er bedst tæt på eget miljø, så uddannelsen foregår fysisk omkring selve bilen, forklarer Lars Mejlby, adm. direktør i SIF Gruppen.
Flere grønne biler på vej
Kunden kan vælge den mest bæredygtige løsning og ringe og bestille Den Grønne Servicevogn på et specifikt telefonnummer. Den første vogn kommer på gaden i disse dage, og planen er, at der skal lanceres flere af slagsen hen over efteråret.
Tanken hos SIF Gruppen er på sigt at udvikle en digital platform, hvor kunderne får fuld adgang til al information vedrørende bæredygtighed og Den Grønne Servicevogns bæredygtighedspåvirkning.
- Vi passer på hinanden, og vi passer på vores fælles fremtid, for vi skal tænke på de næste generationer. Dette tiltag understøtter denne mission. Det er godt for miljøet, men det er naturligvis også en god forretning. For kunderne efterspørger grønne løsninger, siger Lars Mejlby.
Krav om grøn dokumentation
Den udvikling er vil fortsætte de kommende år på tværs af brancher, vurderer TEKNIQ Arbejdsgiverne.
- Vi ser, at virksomhederne i dag i langt højere grad mødes af krav og ønsker fra både kunder og samarbejdspartnere i industrien og byggeriet om at dokumentere virksomhedernes arbejde med den grønne omstilling og deres CO2-aftryk, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
- Med andre ord så skal virksomhederne - ud over at levere de optimale produkter eller løsninger - også sørge for at gøre det så bæredygtigt som muligt, forklarer han.
De nye krav er også grunden til, at TEKNIQ Arbejdsgiverne i 2021 gav deres medlemsvirksomheder adgang til en digital platform, Valified, der gør det nemmere og enklere at skaffe data samt måle, rapportere og arbejde struktureret med at dokumentere ens eget arbejde med den grønne omstilling.
Fakta:
Den grønne servicevogn er en del af et nyt bæredygtigt samarbejde mellem nogle af Danmarks største aktører i branchen (Schneider Electric, SIF Gruppen og Solar), der skal gøre danske elektrikere langt mere bæredygtige, end de er i dag. Det gælder eksempelvis konvertering af servicebiler til el eller reduceret materialeforbrug, genanvendelse af materialer og nulspild i emballage samt rådgivning af kunder til mere bæredygtige løsninger og produkter. Udover den grønne servicevogn indeholder samarbejdet et omfattende bæredygtighedsuddannelsesforløb udviklet af ’Schneider Electric Viden’ og ’Solar Skolen’, der skal rulles ud til de mere end 400 ansatte i SIF Gruppen, som en del af deres onboarding i ’SIF Akademi’.