Egholm VVS har brugt ladcykler siden 2005, hvilket giver både god økonomisk mening for virksomhed og kunder. Installationsvirksomheden bliver nu brugt som rollemodel i forhold til at få flere virksomheder til supplere vognparken med cykler.
I virkeligheden var det lidt for sjov, da vvs-installatør Jesper Egholm Andersen i 2005 investerede i den første ladcykel til firmaet. I dag er antallet af cykler vokset, og det er blevet en seriøs konkurrent til de traditionelle servicevogne i en travl hverdag.
– Vi har mange kunder i indre København, og med cyklen kan vi holde lige foran. Tidligere kunne vi nogle gange bruge en time på at køre rundt og lede efter parkeringsplads kun for at ende op hjemme på firmaadressen igen, siger Jesper Egholm Andersen, der driver Egholm VVS ApS.
Virksomheden har adresse lige ved Nørreport og betjener derfor i høj grad kunder i København og Frederiksberg. Af samme grund giver det naturligvis bedre mening for københavnervirksomheden at bruge ladcykler i forhold til den vestjyske installatør med langt mellem kunderne. Men det er heller ikke et enten eller men et både og, når det kommer til cykler og biler. Der er ni mand i firmaet, hvoraf de tre af dem altid klarer opgaver på cykel. Selvom kun en af dem er eldreven, så er det ikke noget problem at transportere både værktøj og varer rundt til kunderne.
– En af vores ansatte er cykelrytter og elsker at køre på ladcyklen, da han så virkelig kan mærke forskellen, når han kommer op på racercyklen, siger Jesper Egholm Andersen med et grin.
Rollemodel på hjul
Egholm VVS har aldrig direkte reklameret med de cyklende medarbejdere, men gennem tiden har kunderne taget positivt imod det, og spurgt ind til ”om det er dem med cyklerne?”. Nu bliver virksomheden også en del af en kampagne, som skal få flere virksomheder til at vælge cykler frem for cylindre.
Region Hovedstaden, Københavns Kommune og Cyklistforbundet står bag indsatsen, som blev skudt i gang fredag den 27. august på Københavns Rådhus. Her holdt Jesper Egholm Andersen oplæg om sine erfaringer sammen med blandt andre DHL og Simple Feast.
– Vi ser flere og flere virksomheder, der vælger cykel i deres opgaveløsninger. Det er meget positivt. Men cyklen er relevant for mange flere. Det koster penge at holde i kø, og mange opgaver kan fint løses med udgangspunkt i en elcykel. Der er store gevinster ved at omlægge fra bil eller varevogn til elcykel eller el-ladcykel, udtaler Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, i en pressemeddelelse.
Parterne bag kampagnen henviser til et engelsk studie, som angiveligt viser, at ladcyklen leverer 60 procent hurtigere i bykerner sammenlignet med varebiler. Samtidig reducerer den CO2-udledningen med 90 procent i forhold dieselvarevognene.