-
El
-
VVS
-
Industri
Uddannelsesområdet bør fokusere på, hvordan man bedst muligt kan bruge kunstig intelligens fordelagtigt, lyder det fra Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne. Hun pointerer behovet for at uddanne den næste generation af faglærte til at bruge den nyeste teknologi.
Kunstig intelligens er kommet for at blive. Og måske netop af den grund bliver Ai-teknologier i øjeblikket heftigt diskuteret i uddannelsessektoren, hvor mange ser ankomsten af de nye teknologier som en trussel mod læring. Den frygt deles dog ikke af Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der i stedet opfordrer til, at man omfavner mulighederne på erhvervsuddannelserne:
- Vi må aktivt forholde os til, at kunstig intelligens/ generativ Ai er her, og at teknologierne fortsat bliver mere avancerede værktøjer, der vil få enorm indflydelse på vores samfund, økonomi, arbejdsliv og uddannelser, siger Tina Voldby.
Og samfundet omfatter mere end de kontorarbejdsopgaver eller skriftlige skoleopgaver, som man normalt taler om, når man snakker om kunstig intelligens. De faglærte uddannelser og det tekniske erhvervsliv kan i høj grad også drage fordel af den nyeste teknologi:
- På erhvervsuddannelserne har vi lige så meget brug for at forholde os til Ai – muligheder og udfordringer, som på øvrige uddannelser. Ai kan nemlig være en kærkommen hjælp til både elever, lærere og skoler, hvis vi omfavner det med åbent sind og visionær tankegang, siger Tina Voldby.
Hun påpeger vigtigheden i, at eleverne får kompetencer inden brugen af Ai. Kompetencer der bedst opnås ved, at de allerede på skolen stifter bekendtskab med Ai. De kompetencer bliver mere og mere nødvendige blandt virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, og derfor bør skolerne følge med, lyder det fra Tina Voldby.
Ekspertgruppe med klar opfordring
Den holdning deles af "Ekspertgruppen for ChatGPT og andre digitale hjælpemidler", der for nyligt kom med en opfordring til, at man på uddannelser bør omfavne teknologien og rette undervisningen til efter den. Det gælder i høj grad også for erhvervsuddannelserne ifølge Tina Voldby:
- Ved at implementere Ai i undervisningen kan skoler frigive værdifulde ressourcer til både bedre og mere effektiv læring. Ai kan assistere lærerne ved at hjælpe dem med at finde materialer til undervisningen, løse problemer og give feedback til eleverne. Ai kan bruges til at lave læreplaner og dermed frigive en masse tid til udvikling af undervisningen, siger Tina Voldby.