-
El
-
VVS
En stor del af vvs-branchen oplever, at kunderne er villige til at betale mere for grønne produkter. Det viser en mindre undersøgelse, som Panasonic lavede på årets VVS-messe i Odense.
På årets VVS-messe i Odense benyttede Panasonic lejligheden til at tage temperaturen på den grønne omstilling via en spørgeskemaundersøgelse.
I undersøgelsen svarede 71 procent af de adspurgte messe-gæster, som primært er vvs-installatører, at de det seneste år har sat flere grønne produkter på hylderne. Samtidig oplever 61 procent, at deres kunder generelt er villige til at betale en højere pris for et mere klimaskånsomt produkt.
Panasonic bad også de adspurgte angive hvilke grønne produkter, de tror, vil præge efterspørgslen i det kommende år. Her blev varmepumper (38 procent) og solceller (36 procent) topscorerne, mens ladestandere (7 procent) og fjernaflæste målere (5 procent) blev anset som de mindst attraktive.
Industrien er drivkraft
De adspurgte gæster blev også bedt om at vurdere, hvordan vi bedst muligt sparer på energien. Her blev industrien anset som den vigtigste sektor i forhold til at energioptimere branchen, mens byggeindustrien og private boliger blev opfattet som de næstvigtigste drivkræfter.
De besøgende skulle også forholde sig til, hvad de betragter som de største udfordringer i branchen lige nu. Her angav 35 procent Danmarks mål om at nå en 100 procent grøn energiforsyning i 2030 som mest udfordrende, mens bl.a. fjernvarme og den fortsatte stigning i forbrugerenergi blev listet som de næststørste udfordringer.