-
Industri
-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
Når de nye whistleblower-regler træder i kraft den 17. december 2023, skal virksomheder med over 50 ansatte etablere en whistleblower-ordning i virksomheden.
Efter en række skandaler om hvidvask, korruption, svindel og andre alvorlige lovovertrædelser, hvor whistleblowere har spillet en afgørende rolle i afsløringerne, vedtog EU i 2019 regler om whistleblowere.
Reglerne blev implementeret i danske lovgivning i 2021, og gjaldt i første omgang for offentlige institutioner og myndigheder, samt for de største virksomheder på det private arbejdsmarked.
Fra 17. december 2023 bliver regelsættet udvidet og whistleblowerordninger bliver obligatoriske for alle virksomheder med 50 eller flere ansatte.
En whistleblowerordning skal indeholde en whistleblowerpolitik, en procedurebeskrivelse, en Indberetningskanal og en whistleblowerenhed (ansvarlig).
Få uddybet reglerne
TEKNIQ Arbejdsgiverne afholder tirsdag den 24. oktober 2023 kl. 8.30-9.30 et webinar om whistblowerordningen, der forklarer reglerne, og hvad de betyder for din virksomhed. Du hører også om rabataftalen med Whistleblower Partners, der tilbyder en digital whistleblowerordning til virksomheder, der ønsker at outsource ordningen til en ekstern operatør.
TEKNIQ Arbejdsgiverne har desuden udarbejdet en grundig vejledning og inspirationsmateriale, som virksomhederne kan bruge til at etablere en whistleblowerordning.