-
Industri
Kiwa Inspecta - den store aktør på certificering inden for byggestål og EN1090 - er i gang med en turnaround. Direktør og størstedelen af ledergruppen er skiftet ud efter tabt akkreditering på EN1090 for to år siden med stor medieomtale. Tabte kunder skal nu hentes tilbage ved at genskabe tillid og troværdigheden.
Minus 24 millioner kroner blev årsresultatet efterfølgende for den hollandsk ejede koncern Kiwa NV i 2020 på det danske marked bl.a også som led i en større omorganisering af virksomheden
Den globale virksomhed leverer test, inspektion og certificering til danske virksomheder og industri – men en stikprøvekontrol fra DANAK i 2019 viste så kritiske forhold i auditering af metalvirksomheder inden for byggestål, at det udløste en suspendering. Senere blev akkrediteringen på EN1090 helt inddraget.
Tabte kunderne
-Denne sag har haft utrolig betydning for os, og den gjorde 2020 til et yderst turbulent år for Kiwa Inspecta i Danmark. Vi mistede de facto en del kunder til andre leverandører efter sagen, der også har betydet et stort underskud i regnskabet. Det har krævet store forandringer de sidste to år, og det har præget vores hverdag, siger Per Gelang, country manager for Kiwa Inspecta i Danmark.
Per Gelang er hentet fra Kiwa Sverige til Danmark i januar 2021 for at stå for den turn-around, der igen skal gøre Kiwa Inspecta til en sund forretning i Danmark.
Hvor sætter I fokus i den turn-around?
-Vi har heldigvis en ejer, der sikrer virksomheden i Danmark rent finansielt i denne periode. For at skabe en forretning med overskud er det nødvendigt først at genskabe tillid og troværdighed ude hos kunderne. Derfor er der også etableret en hel ny ledelse i Kiwa Inspecta. Vi har skiftet på stort set samtlige poster i ledergruppen.
Hvor stort et imagetab i Danmark har det været at blive suspenderet og få frataget akkrediteringen på EN1090?
-Jeg husker ikke, at vi har oplevet suspenderinger og lignende tidligere på de nordiske markeder. Det har været alvorligt og blev oplevet ganske negativt hos vores kunder. Derfor har vi kigget meget kritisk på vores arbejde i 2019 og 2020 for at sikre forandringen. Det har været en stor og negativ sag i Kiwa-koncernen. Og der har i den forbindelse været møder i huset med en ganske hård tone for at komme videre.
Mange kunder forlod Kiwa Inspecta. Får I stadig negative reaktioner fra kunder?
-Jeg oplever faktisk, at denne alvorlige sag ligger meget mere i baghovedet på ansatte i Kiwa Inspecta end hos kunderne. Og det er vigtigt, at vi hele tiden arbejder på at sikre, at sådan en sag ikke gentager sig. Det tager en del energi og arbejde, men det er vigtigt.
Men der skal kunder til at rette op på regnskabet?
-Heldigvis oplever vi, at der er flere kunder, som vender tilbage efter at have forladt os. Det tager jeg som et tegn på, at vi gør de rigtige ting i forhold til at skabe tiltro hos kunderne. Vi kommer også ud af dette år med underskud, og jeg forventer et plus i 2022. Men Kiwa Inspecta er også meget andet end certificering. Vi har mange aktiviteter inden for test og inspektion i Danmark, så vi er en bred forretning.
Kiwa Inspecta skiftede akkrediteringsaftale fra det danske DANAK til finske FINAS på EN1090 under krisen – og arbejder i dag i Danmark med en finsk akkreditering helt efter gældende lov. Men hvorfor?
-Det handler om en koncernbeslutning. Vi skal være omkostnings-bevidste og samler derfor aftaler, når det betaler sig. Her var FINAS allerede valgt før sagen om vores akkreditering.. Men jeg vil gerne understrege, at vi også har en lang række gode samarbejder med DANAK i Danmark på andre områder.
Men er du ikke bekymret for signalværdien – at skifte til en udenlandsk aktør efter at have fået frataget akkrediteringen i Danmark.
-Det kan da godt være, at nogle tolker på vores valg. Men rent faktisk er det sådan, at FINAS har besluttet at lave tilsynsbesøg i Danmark i dette efterår på nogle af vores akkrediteringer. Den opgave udføres af DANAK på vegne af FINAS, så kontrollen er ikke ændret. Vi bliver mødt af danske medarbejdere.
Hvornår tænker du, at hele den mentale og økonomiske turn-around i Kiwa Inspecta er gennemført her i Danmark.
-Det vil tage flere år. Jeg startede som country manager ved årsskiftet og vurderer, at vi skal frem til 2024 eller 2025, før vi er helt igennem vores turn-around. Vi mistede flere inspektører sidste år, da den tidligere ledelse gik ud og skabte en konkurrerende virksomhed. Men nu har vi de folk og den nye ledelse, der skal styrke Kiwa Inspecta i Danmark. Det arbejde er igang, siger Per Gelang, country manager.
Kiwa beskæftiger over 5.500 mennesker i 35 lande, hovedsagelig i Europa, Asien og Latinamerika.
I Danmark er virksomheden cirka 70 medarbejdere med hovedkontor i Kongens Lyngby og lokale kontorer i Ringsted, Kolding og Esbjerg.
Kiwa Inspecta er blandt verdens 20 største i sin branche ifølge eget website.