-
Industri
Nikodan Process Equipment gik fra minus 7 mio. kr. til plus 15 mio. kr. under corona-epidemien. Sliksyge danskere og store ordrer fra LEGO var medvirkende årsager, da ny direktør præsterede kanonresultat midt under pandemien med bare 50 ansatte.
Hvordan flytter man en virksomhed med 50 ansatte fra et underskud på syv millioner kroner til et overskud på næsten 16 mio. kr. på bare et driftsår?
Det har adm. direktør Jan Gram fra Nikodan Process Equipment i Nr. Snede en ganske god forklaring på. Virksomheden laver automatiserede transportanlæg til industri og fødevarer. Produktionen går primært til eksportmarkedet.
-Vi besluttede i seneste regnskabsår at rydde godt og grundigt op i problematiske projekter fra tidligere år. Den oprydning gav desværre et betydeligt underskud.
-Men her i pandemien har vi haft en ekstraordinær ordreindgang fra vores mangeårige kunde LEGO, som vi fremstiller produktionsudstyr for. Mange har sikkert læst om LEGO’s flotte vækst under pandemien, og det har ”smittet af” på os og vores resultat, lyder det fra Jan Gram, der siden 1. marts sidste år har været adm. direktør i virksomheden.
Leg og trøstespisning
Samtidig med at der er blevet købt og leget med LEGO over hele verden er der også blevet spist søde sager. Mange producenter inden for fødevarebranchen – herunder konfekture – har øget deres produktionskapacitet, og derved banket på døren hos NIKODAN for at købe udstyr.
- Vi har således haft en rekord stor odreindgang på trods af en verdensdækkende pandemi, siger Jan Gram.
Direktørskiftet for et år siden, hvor Jan Gram kom fra BEUMER Group A/S (det tidligere Crisplant A/S) har givet markante ændringer i virksomheden. Mest synlig er navneskiftet til Nikodan Process Equipment, som enkelt og tydeligt peger hen imod komplette proces anlæg og automations-løsninger, der er kerneleverancen fra virksomheden. Samtidig har virksomheden fået en ny grafisk linje og nyt grønt udtryk for at understrege den bæredygtighed, der arbejdes med.
Flere vikarer
På mandskabssiden er der også ændret strategi, så varierende ordremængder håndteres mere fleksibelt. Det sker ved i stigende grad at hyre arbejdskraft i form af vikarer til de mere simple montageopgaver, og derved sikrer stabilitet og spændende opgaver for en lidt mindre stab af super erfarne medarbejdere.
Samtidig er et stigende antal opgaver outsourcet til samarbejdspartnere, som er specialister på f.eks. laserskæring og drejning/fræsning.
Endelig har der været stor fokus på de processer og værktøjer, der ligger bag projektstyringen af de store ordrer. Fokus har været på kvalitet gennem review og design guidelines, som sikrer mindst mulig fejlretning efterfølgende.
Opsøgende salg
-Vi er lykkedes med at gøre mange processer mere ensartede og tydelige, og det vigtige er at hele organisationen har været involveret i arbejdet. Det har givet pote på bundlinjen, siger Jan Gram.
Efter at have fået nogenlunde ”styr på butikken” bliver næste skridt en kraftig gearing af salget på eksportmarkederne. Her skal salgsindsatsen øges og gøres langt mere udadvendt og proaktiv.
- Vi har tidligere været begunstiget af at vores mangeårige kunder heldigvis har været gode til at komme med forespørgsler. Her skal vi altså selv i langt højere grad ”kridte skoene” og selv være opsøgende – og ja, det lyder lidt banalt. Men det skal vi, siger Jan Gram
Virksomheden forventer i næste regnskabsår at lave et resultat på omkring 18 mio før skat. Nikodan er ejet af den børsnoterede svenske virksomhed Lagercrantz Group AB.
www.nikodan.dk