-
El
-
VVS
Spørgsmål:
Vi har en dygtig medarbejder, der har været ansat hos os i mange år. Han kommer desværre tit for sent, fordi han skal køre sine børn i skole. Vi har flere gange påtalt, at det er et problem, og at adfærden skal ændres - uden effekt!
Svar
På en arbejdsplads kan der opstå mange problemer som upassende adfærd, manglende kvalitet i arbejdet eller som hos jer en medarbejder, der ofte kommer for sent. Den slags er forstyrrende for driften, og den uacceptable adfærd bør derfor håndteres af jer som arbejdsgiver.
Pligten til at handle følger af ledelsesretten. Som arbejdsgiver har man nemlig både en ledelsesret og en ledelsespligt. Manglende reaktion fra arbejdsgiver er at sidestille med en accept.
Så hvordan løser man i praksis disse vanskelige situationer? Det gør man som arbejdsgiver ved at tage ledelsesretten/-pligten på sig. Ledelsesretten skal udøves med respekt, og den skal derfor udøves sagligt, proportionalt og være driftsmæssigt begrundet.
I den konkrete situation har I adskillige gange påtalt medarbejderens for sene fremmøde og påpeget de problemer, det giver for driften. I har altså udøvet ledelsesretten ved mundtlig at påtale nødvendigheden af at møde til tiden. Det har bare ikke haft nogen effekt. I kan derfor vælge at gå skridtet videre ved at give en skriftlig advarsel.
En skriftlig advarsel indeholder tre elementer:
- Hvad er problemet – vær konkret.
- Hvad forventer I af vedkommende fremadrettet.
- Hvad er konsekvensen, hvis medarbejderen ikke ændrer adfærd.
I den første del af advarslen skal det fremgå, hvad der er problemet: Altså at den meddelte arbejdstid ikke respekteres, hvilket er uholdbart og forstyrrende for driften.
Herefter skal det fremgå (del 2), at I indskærper, at han fra dags dato møder til tiden således, at han er klar til afgang sammen med resten af holdet.
Afsluttende (del 3) skal det fremgå, at manglende efterlevelse af mødetiderne kan få ansættelsesretlige konsekvenser for den pågældende medarbejder.
Advarslen skal udleveres til medarbejderen, som skal kvittere for modtagelsen.
Måske er den skriftlige advarsel det nødvendige ledelsesmæssige greb for at få medarbejderen til at forstå alvoren. Hvis ikke skal der reageres straks, når medarbejderen igen kommer på afveje med sine mødetider. Sker det, må det konkret vurderes, om der skal gives en yderligere advarsel før, der eventuelt skrides til en afskedigelse, eller om gentagelsen er tilstrækkelig.
Husk at TEKNIQ Arbejdsgivernes afdeling for Overenskomster og Jura altid er klar til at bistå med rådgivning både i den løbende rådgivning og i forbindelse med en forstående afskedigelse.
Indholdet i ovenstående spørgeboks er ikke og kan ikke erstatte juridisk rådgivning.