Spørgsmål:
Vores medarbejder blev syg under sin sommerferie. Hvordan skal vi forholde os?
Svar
Ferien begynder ved arbejdstids begyndelse på den første feriedag. Når medarbejderen har meldt sig syg inden første feriedags begyndelse, og det i øvrigt sker i henhold til den sædvanlige sygemeldingsprocedure i virksomheden, kan medarbejderen påberåbe sig sygdommen som en feriehindring. Her har medarbejderen ikke pligt til at påbegynde ferien.
Bliver medarbejderen rask inden feriens udløb, har vedkommende ret til at afholde resten af den planlagte ferie. Medarbejderen kan efter raskmeldingen også vælge ikke at afholde resten af ferien, og i stedet tage på arbejde.
Syg i ferien
Hvis vi i stedet forestiller os, at medarbejderen blev syg, efter ferien var påbegyndt, kan medarbejderen først få erstatningsferie efter fem feriedage i ferieåret – såkaldte karensdage. Karensdagene opgøres forholdsmæssigt, hvis medarbejderen ansættes i løbet af et ferieår.
Bliver medarbejderen syg, skal pågældende straks orientere arbejdsgiver og fremsende lægelig dokumentation for fraværet – uanset om ferien holdes hjemme eller i udlandet. Medarbejderen afholder selv udgiften til lægeerklæringen.