-
Industri
Der er for få, der vil være smede. Og det er et problem. Smedene er afgørende for den grønne omstilling. En analyse udarbejdet af COWI for Industriens Uddannelser viser, at der i 2030 kommer til at mangle op til 1900 faglærte alene inden for smedefaget. Ny imagekampagne starter i julen.
En ny imagekampagne fra Metalindustriens Uddannelser skal gøre op med opfattelsen af smedefaget som beskidt og hårdt arbejde. For smedefaget åbner for en lang række muligheder. Til glæde for den enkelte og samfundet. Den 23-årige smed Julie er frontfigur på de store plakater opsat i den landsdækkende kampagne.
Forestil dig et stykke fladt, hårdt metal foran dig. Cirka 1000 gram.
Er du i stand til at bukke det?
Dele det i to? Lave et lille bord ud af det?
En skulptur?
Et rumteleskop?
Gang de 1000 gram med 3.200.000.000.000 så har du de enorme mængder metal, der produceres årligt verden over.
Det er ikke uden grund, at mængden er enorm – for metal er uundværligt i alt fra high-tech-industrier til vindmølleparker, broer og skibe. Og lige så uundværlige er de, der kan bearbejde det, reparere det og genanvende det: Smedene. ”
Sådan lyder indledningen til den kernefortælling, som Metalindustriens Uddannelser har fået lavet i forbindelse med den kommende imagekampagne for smedefaget. Bag kampagnen står Dansk Industri, Dansk Metal og Tekniq Arbejdsgiverne. Med kampagnen ønsker organisationerne at få kommunikeret de muligheder, den nødvendighed og den virkelighed, som smedene i dag har og står med.
Nøglerolle
Den nye kampagne ’Hvad kan du med et stykke stål’ kan opleves fra d. 19. december i en landsdækkende plakatkampagne og følges op af en social medieindsats, der kører fra d. 25. december og ind i foråret ’23.
Kampagnen er finansieret af midler fra Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar.
- Smedene har en nøglerolle i den enorme grønne omstilling, som vi står midt i her i Danmark. Men vi oplever en vigende interesse for uddannelsen. Mange unge ved slet ikke, at smedefaget i dag er meget mere teknologi og it end det er sort og beskidt arbejde. Og deres forældre ved det desværre heller ikke.
Det siger chefkonsulent Johnny Kristensen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, som via Det Faglige Udvalg i Metalindustriens Uddannelser er med til at arbejde med udvikling og markedsføring af metaluddannelserne. Den kommende kampagne kommer i to forløb startende den 25. december og en ny indsats igen i marts, hvor folkeskolens elever via den koordinerede tilmelding skal vælge deres kommende uddannelsesretning.