-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Hotline skal hjælpe borgere og virksomheder i kampen mod cyberkriminalitet. Det kan især være en støtte for mindre virksomheder, der ikke har de samme ressourcer eller kendskab til cybersikkerhed som landets største virksomheder. Anton Niclassen fra Nic-el kan skrive under på, hvor frustrerende det er at se sine digitale profiler på kriminelle hænder.
Sidste sommer blev Anton Niclassen fra Nic-el i Gråsten hacket. Der tikkede en facebook besked ind, fra en troværdig bekendt, og for Anton Niclassen var der derfor heller ingen alarmklokker, der ringede før han havde klikket på det tilsendte link og mistet kontrollen over både sin egen og sin virksomheds facebookside.
- Man bliver jo fuldstændig afkoblet, når de tager kontrollen. Så står man tilbage uden at kunne gøre noget som helst, mens kontakter og kunder rammes og tilliden forsvinder – det er simpelthen træls, siger Anton Niclassen, elinstallatør Nic-el.
Digitaliseringsstyrelsen konluderede for nylig, at det i særlig grad er mindre virksomheder, der halter efter, når det kommer til cybersikkerhed. Derfor lancerer styrelsen nu en cyberhotline for digital sikkerhed. Her kan borgere og virksomheder få hjælp til at beskytte sig mod digital svindel og cyberangreb.
Hos Nic-el var Anton Niclassen så heldig, at en af hans ansatte havde en it-kyndig ægtefælle, der kunne hjælpe dem. Men inden problemet var fikset, havde virussen spredt sig til 20 andre kontakter, hvilket efterlod Anton Niclassen med en følelse af skyld og ansvar. Det kan i bedste fald undgås i fremtiden ved en opringning til 33370037.
Hotline skal hjælpe, når uheldet rammer
Digitaliseringsstyrelsen betegner de digitale trusler som værende både mange og vedvarende. Det er den virkelighed, virksomhederne skal navigere i. Et digitalt verdensbillede, der gælder både for de helt store og de helt små virksomheder, og som når til Gråsten, hvor Anton Niclassen er helt enig i det trusselsbillede:
- Det føles lidt som om, at al sikkerhed er forsvundet ud af den blå luft, og at risikoen for svindel stiger. Jeg har jo hørt om mange andre, der er kommet meget mere galt afsted, så jeg er da mere påpasselig nu, men det er meget frustrerende, at man ikke kan stole på noget så simpelt som en besked fra en afsender, man kender, siger Anton Niclassen.
Cyberhotline for digital sikkerhed har nummeret 33370037, og holder åbent 8-20 i hverdage og kl. 10-16 i weekender. Ved akutte henvendelser, som fx identitetstyveri eller igangværende angreb på virksomheder, kan der ringes døgnet rundt.
Fakta: Hvad kan Cyberhotline for digital sikkerhed hjælpe med?
-
Borgere og virksomheder kan kontakte Cyberhotline for digital sikkerhed kl. 8-20 i hverdagene og kl. 10-16 i weekender. Ved akutte henvendelser, som fx identitetstyveri eller igangværende angreb på virksomheder, kan der ringes døgnet rundt.
-
Borgere og virksomheder kan blandt andet få hjælp til, hvordan de spotter falske webshops og laver stærke passwords, samt hvordan de ruster sig mod digitale trusler som fx phishing, CEO-fraud og fakturabedrageri.
-
Borgere og virksomheder kan få hjælp til, hvad de skal gøre, hvis de er udsat for et angreb fra it-kriminelle, og hvem det er relevant at kontakte for videre vejledning og hjælp.