-
Industri
Håndværkere, action og hockey er et godt match. Ishockeyklubben Odense Bulldogs har så mange metalvirksomheder blandt sine sponsorer, at de nu laver et særskilt fagligt netværk for både fynske og jyske virksomheder, der både skal til kamp og på virksomhedsbesøg.
Ishockey er en actionsport: Højt tempo, hårde tacklinger og fysisk infight på isen, hvor dommerne må skille spillerne ad. Det tiltaler både håndværkere og ledere i håndværksvirksomheder, som ofte er at finde blandt sponsorerne i ishockeyklubberne.
Men eksempelvis metalfolkene prioriterer ikke specielt de brede netværk, hvor man mødes på tværs af mange brancher. Det er erfaringen i Odense Bulldogs, der derfor nu prøver at lave et smallere forum i form af et metal-netværk.
- Ejerledere og virksomhedsledere fra metalbranchen støtter vores sport. Men som samarbejdspartnere ønsker de ikke rigtigt et stort forum med en masse ledere inden for Business to Business – BtB. De vil hellere nørde noget fagligt og stå ude og se hinandens maskiner på fabriksgulvet. Derfor laver vi nu et metalnetværk med ishockey som fælles omdrejningspunkt, siger kommerciel chef Jacob Landtved fra Bulldogs i Odense.
Målgruppen er produktion og underleverandører inden for metal. Formen er seriøs, faglig, men også uformel og sjov. Målet er fem årlige møder med et fagligt emne på dagsordenen i netværket – ude på virksomhederne.
- Målet er at dele viden og inspirere hinanden. Vi har allerede fået medlemmer fra virksomheder både i Kolding og Horsens i netværket, så vi tror på dette mere faglige netværk i regi af Odense Bulldogs, hvor medlemmerne jo også løbende vil mødes til kampe, siger Jacob Landtved.
Dele guldkorn
Et af medlemmerne i det nye netværk er RK Maskinfabrik i Horsens med 16 mand i produktionen. Rasmus Holch Kristensen står for produktionen og er medejer af virksomheden.
- Vi er ikke gået ind i dette netværk for at få flere ordrer. Vi kommer fra Horsens, som er en stor metalby. Nu går vi ind i det netværk på Fyn med det håb, at vi kan møde andre og få ny inspiration og viden og erfaring med hjem til at udvikle vores maskinfabrik. Mit indtryk er, at medlemmerne i netværket er parate til at åbne sig og dele guldkornene, siger Rasmus Holch Kristensen, der endnu har til gode at se sin første ishockeykamp i Odense.
- Det er netværket og ikke sporten, der trækker os til Odense. Og vi er parate til selv at åbne og dele erfaringer – også selvom vi både er kolleger og konkurrenter. Man skal huske på, at hvis man er dygtig, så er der ikke den store grund til at være bange for konkurrence, siger den jyske virksomhedsleder.
Dansk Metal med
Fagforeningen Dansk Metal er hovedsponsor for Ishockey-ligaen. Odense Bulldogs vil i metal-netværket åbne for, at medarbejdere også kan give ekstra vidensdeling imellem arbejdsgivere og arbejdstagere i et fælles forum.
- Vi tilbyder et vidensdelingsnetværk og et fagspecifikt netværk. Vi tænker, at Dansk Metal kan bidrage med vigtig viden som medarbejdere, der også kan gavne virksomhederne i deres udvikling og drift. Men vi skal selvfølgelig ikke sidde og diskutere personsager eller uenigheder, siger kommerciel chef Jacob Landtved, Odense Bulldogs.
Målet er et netværk med omkring 40 virksomheder.