-
El
På under to år har Intego fordoblet sin e-mobility-afdeling, der nu tæller hele 25 ansatte. Senest har afdelingen afsluttet installationen af fem danske lynladestationer i samarbejde med Cirkle K og kæden Ionity.
Elbiler er på dagordenen i øjeblikket – og det mærker man hos Intego. Virksomheden har beskæftiget sig med elbiler siden 2012, og de seneste år har udviklingen for alvor taget fart.
Siden 2017 har Intego oprustet deres e-mobility-afdeling markant. Afdelingen, der særligt beskæftiger sig med infrastruktur til elbiler, er i perioden vokset med hele 12 nye medarbejdere, så den nu tæller 25 ansatte i alt, og det er kun begyndelsen, vurderer administrerende direktør i Intego, Jens Frost Mikkelsen i en pressemeddelelse.
– Skal vi i Danmark leve op til 2030-målet om en million elbiler på de danske veje, vil behovet kun blive ved med at stige. En sådan udvikling vil kræve en velfungerende infrastruktur, og vi satser på at komme til at spille en afgørende rolle både i forhold til udbygning med installation af nye ladestandere og ikke mindst løbende vedligehold, siger han.
Jens Frost Mikkelsen forklarer uddybende, at Integos e-mobility-afdeling også dækker infrastruktur til både elbusser og -færger.Lynladestationer testes
De fem nye ladestationer, der er installeret på fem udvalgte Circle K-stationer, er en del af Ionitys mål om at binde den europæiske elbilinfrastruktur sammen via 400 ladestationer på tværs af Europa. Lynladerne skiller sig blandt andet ud ved at kunne lade helt op til 350kW, hvilket er mere end syv gange kraftigere end de almindelige ladestandere:
– Vores mission er, at det skal være nemt og hurtigt at oplade sin elbil på tværs af Europa gennem et stort netværk af de bedste ladestandere på kontinentet, der er åbne for alle elbiler og ikke kun operatørernes egne. Vi tror på, at vi ved at stille infrastrukturen til rådighed kan bidrage til at sætte endnu mere skub i omstillingen fra benzin- og dieselbiler til elbiler, siger IONITYs direktør for region Norden, Jan Haugen Ihle, og fortsætter:
– På nuværende tidspunkt er der ikke nogen elbiler, der kan tage imod 350kW, men de kommer. Det er derfor et udtryk for en fremtidssikring, ligesom det er tilfældet med antallet af opladere per ladestation. I Aabenraa kan hele seks biler oplade samtidig, mens de øvrige fire danske stationer pt. har fire opladere hver. De er dog alle forberedte til installationen af yderligere to.
De øvrige fire danske Circle K-stationer, der har fået en superlader, ligger i Nørager, Nyborg, Skanderborg og senest Fredericia i slutningen af februar, og Intego er netop i denne tid i fuld gang med de sidste tests og optimereringer.
– Vi har stået for alt lige fra el-entreprise, rørnedlægning, kabeltræk, installation, belysning, idriftsættelse i samarbejde med hardwareleverandøren og ikke mindst tests. Det særlige ved Ionitys lynladere er den høje effekt på 350kW, og for at garantere, at stationerne er klar til fremtiden, benyttes der væskekølede ladekabler i udstyret for at undgå overophedning, fortæller projektleder i Intego, Michael Poulsen.
Ionity forventer at være i mål med de 400 europæiske superladere i 2020.