-
El
-
VVS
-
Industri
Flere installationsvirksomheder arbejder i øjeblikket for at tiltrække flere kvinder til branchen - både for at skaffe flere faglærte, og fordi øget diversitet i medarbejdergruppen gavner forretningen.
TEKNIQ Arbejdsgiverne oplever, at flere installationsvirksomheder arbejder aktivt for at få flere kvindelige medarbejdere ind i branchen.
En af dem er teknikentreprenøren Poul Sejr Nielsen a/s, som har hovedkontor i Birkerød. Jonas Bach (billedet), der er direktør for service fortæller, at virksomheden meget gerne vil hæve antallet af både kvindelige svende og lærlinge.
– Som virksomhed går vi glip af en stor del af arbejdsstyrken, når vi ikke har flere kvinder i branchen. I vvs-branchen er det i forvejen svært at skaffe nok faglærte, derfor har vi ganske enkelt brug for et større rekrutteringsgrundlag.
Diversitet styrker forretningen
Han pointerer også, at flere kvinder i traditionelle mandefag – som fx elektriker og vvs’er – betyder, at nye værdier kommer i spil i dagligdagen.
– Når vi ansætter flere kvinder, skaber det en helt anden dynamik, tone og professionalisme i håndværksbranchen. Kvinderne har en evne til at bryde den måske lidt gammeldags skurvognstone, samtidig med at de er ekstremt omhyggelige med det arbejde, de udfører, siger Jonas Bach.
Søren Østergaard, der er administrerende direktør hos den københavnske elinstallatør Høyrup & Clemmensen, ønsker også at tiltrække flere kvinder til virksomheden. Han vurderer ligeledes, at en mere blandet medarbejdergruppe giver stor værdi.
– De kvindelige elektrikere, vi får ind i virksomheden, har taget et aktivt, velovervejet valg om at blive elektriker, og kvaliteten af det arbejder, de udfører, er rigtig høj. De tager ansvar, går op i resultatet og sætter nogle gange spørgsmålstegn ved nogle andre ting end deres mandlige kolleger. Det er rigtig godt for virksomheden, siger Søren Østergaard.
Kulturændring nødvendig
Hos Poul Sejer Nielsen har man en ambition om at 10 procent af de kvindelige lærlinge og svende skal være kvinder. Men det kan være svært at nå det mål, hvis der ikke er nok kvinder at rekruttere. Derfor er det ifølge Jonas Bach vigtigt, at virksomheden er attraktiv for de kvindelige ansøgere.
– Vi forsøger at bruge de kvinder, vi allerede har ansat, som trækplastre, så potentielle, kvindelige lærlinge og svende har nogen at spejle sig i. Derfor har vi blandt andet lavet rekrutteringsvideoer med vores kvindelige medarbejdere, men det er stadig sindssygt svært at overbevise flere om, at det vil være det rette valg at blive vvs’er. Der skal både held, dygtighed og tilfældigheder til for at lykkes.
Søren Østergaard har samme syn på udfordringen:
– Vi har lige fået en ansøgning fra en ny kvindelig lærling, fordi vi kunne fortælle, at vi har kvindelige lærlinge i forvejen. Så hos os tiltrækker kvinder flere kvinder. Det er den gode cirkel, vi skal have sat i gang.
Høyrup & Clemmensen-direktøren mener dog ikke, at virksomhederne i branchen alene kan sikre, at antallet af kvinder bliver hævet. Der er også brug for hjælp fra blandt andet Erhvervsskolerne.
– Der skal arbejdes med læringsmiljøet på erhvervsskolerne, så det bliver gjort mere attraktivt for piger. Der skal være en følelse af lækkert campus fremfor en gammeldags teknisk skole. Og kulturen skal ændres, så det bliver helt normalt at være kvindelig studerende, siger Søren Østergaard.
Jonas Bach ser det ligeledes som vigtigt at få skabt et attraktivt alternativ til gymnasiet.
– Der er bare mere prestige i gymnasiet. Det er så indgroet. Og hvis pigerne ser alternativet som en nedslidt erhvervsskole med udtrådte sikkerhedssko, er valget ikke så svært. Derfor gælder det om at få synliggjort, at der ER kvinder i vores fag. Noget vi hos os bruger de sociale medier til at gøre. Men skal det virkelig batte noget, så skal vi starte et helt andet sted, nemlig allerede i de små klasser i folkeskolerne. Vi skal have håndværket og det at bygge ting ind i skoletiden igen, konstaterer han.