-
El
-
VVS
Elinstallatør Mikkel Steen risikerer at bryde loven, hvis han kører ind i en af landets største byer efter 1. juli. Hans gamle Toyota Hiace'er er nemlig for gamle til at overholde de nye miljøkrav - og de nye biler han har bestilt er forsinket på grund af coronakrisen.
I februar bestilte elinstallatør Mikkel Steen to spritnye servicevogne til levering i starten af juni. De skulle erstatte to gamle Toyota Hiace’er, der faldt for aldersgrænsen i ny lov, som træder i kraft 1. juli i år. Herefter er det ulovligt at køre rundt i dieseldrevne varebiler i landets største byer, hvis de er over 13 år gamle og ikke har partikelfiltre på.
Læs mere: Gamle servicevogne bliver ulovlige
- Det er jo sådan en japansk traktor, som man ikke kan slå ihjel. Bilerne går aldrig i stykker, men de er fra 2005, så jeg synes, at det ville være helt idiotisk at begynde at sætte partikelfilter på dem, siger Mikkel Steen, der er direktør i Just Jensen i Stenløse.
Problemet er bare, at han først kan få sine to nye servicebiler leveret til efteråret på grund af coronapandemiens stopklods i produktionshjulene. Meldingen lyder på tidligst til september – men det er ingen garanti og stadig usikkert, forklarer han. Elinstallatøren risikerer derfor i princippet at få bøder, selvom han har gjort, hvad han kan for at leve op til de nye regler.
- Jeg kan godt følge tanken om, at man gerne vil have de mest forurenende dieselbiler ud af byerne, men når man nu ikke kan nå at få bilerne på grund af den nuværende situation, så var det måske en idé at vente til årsskiftet med at indføre reglerne, siger Mikkel Steen.
Med firmaadresse i Nordsjælland har elinstallatøren København som et stort marked. Han vurderer, at de ansatte bruger cirka 35 procent af deres arbejdstimer på opgaver i København og Frederiksberg. Derfor kan han ikke bare se bort fra den omsætning ved at køre udenom miljøzonerne.
- Hvis jeg ikke kan få dispensation for reglerne, så betyder det, at jeg ikke kan vælge den rette mand til opgaven i forhold til, hvor han befinder sig, men i stedet er nødt til at vælge ud fra, hvilken bil han kører i. Det er bøvlet og besværligt, siger Mikkel Steen.
Individuel vurdering af sagerne
Det er Miljøstyrelsen, der har ansvaret for at føre de nye regler ud i livet. Her er der en række regler for dispensationer, men hver enkelt sag bliver vurderet fra gang til gang. Alligevel er der noget, der tyder på, at den nordsjællandske elinstallatør og andre i samme situation kan håbe på en midlertidig dispensation fra reglerne.
- Vi foretager en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, men dokumentation for en forsinket leverance af en ny bil på grund af krisen kunne være en grund til at få en midlertidig dispensation – typisk for nogle måneder ad gangen, siger Jytte Boll Illerup, kemiingeniør i Miljøstyrelsen.
Få overblikket: Her er miljøzonerne
Tanken er, at kameraer automatisk skal registrere dieselsynderne i miljøzonerne. Den lovgivning er ved at blive færdigbehandlet i Folketinget, hvilket forventes at ske i starten af juni. Jytte Boll Illerup har dog ikke hørt om, at selve skæringsdatoen for de nye regler 1. juli skulle blive rykket på grund af coronakrisen. Og selvom styrelsen er villig til at se på dispensationer, så kan den ikke bare give tilladelser til alle, hvis de nye regler skal have en effekt.
- Lovens formål er at få renere byer, men det må ikke ramme virksomhederne atypisk hårdt, siger Jytte Boll Illerup.
Det er en konkret vurdering fra sag til sag, hvad ”atypisk hårdt” er. Ifølge Miljøstyrelsens hjemmeside skal der dog gives dispensation, når der er tale om en ekspropriation. Det kan for eksempel være, at virksomhedsejeren bliver atypisk hårdt ramt, fordi hans firmaadresse ligger midt i den nye miljøzone.
Reglerne træder i kraft 1. juli, men der er en overgangsordning, så dieselbilsejerne i første omgang får en advarsel men først risikerer bøder 1. oktober. Bødestraffen ligger i det nuværende lovforslag på 1500 kroner for at krydse miljøzonerne i en varebil, der ikke overholder reglerne.