-
El
-
VVS
Nordjyske Uggerly Installation kender kun alt for godt til udfordringerne med opbrudte servicevogne. Administrationschefen er klar til at bruge politiets data aktivt, hvis han fik lov til det.
Det fylder meget lidt på anmeldelsesblanketten til politiet: ”Bagrude er slået ind og adskilligt værktøj er stjålet,” står der. Bag den nøgterne beskrivelse fra april i år gemmer der sig dog også en frustration, da det langtfra er første gang, det sker for den nordjyske installationsvirksomhed, Uggerly Installation.
- Det første jeg tænker er: Ikke nu igen. Herefter rejser sig to forskellige sager, hvor den ene handler om skaderne på bilen, hvilket er nemt at ordne. Det er sværere med opgørelsen af det, der stjålet, og hvad det koster. Det er meget tidskrævende. Dertil kommer den arbejdstid, medarbejderen har spildt på ikke at kunne udføre sit arbejde, siger Michael Seerup Gram Theilgaard, administrationschef i Uggerly Installation.
Data kombineret med GPS
I den konkrete sag løb omkostningerne op i cirka 35.000 kroner, men administrationschefen vurderer, at det reelt koster omkring 50.000 – 60.000 kroner, når alt er talt med. Det er endda et af de ”billige” tilfælde, så han ser store potentialer i at tage nye metoder i brug til forebygge tyverier fra varebiler.
- Jeg synes, at det kunne være rigtig interessant for os at få hurtig adgang til politiets data over anmeldelser. Det kunne for eksempel være ved at bygge det sammen med den GPS-tracker, vi bruger til flådestyring. På den måde kunne man få en notifikation, hvis der eksempelvis var mange tyverier i en radius af 10 kilometer, siger Michael Seerup Gram Theilgaard.
Uggerly Installation har cirka 200 servicevogne kørende på landets veje, og administrationschefen vurderer, at cirka 15 af dem hvert år bliver brudt op.