-
VVS
Hos erhvervsskolen CELF i Nykøbing kunne man midt i coronakrisen levere det først kuld af vvs-energispecialister, som fik meget flotte karakterer. Succes er skabt af et hold helt nye lærere med frisk, praktiske erfaring og et ønske om at basere undervisningen på den enkelte elevs behov.
Der blev uddelt 12-taller i lange baner, da den første flok vvs-energispecialister inden sommeren blev færdiguddannet hos CELF i Nykøbing.
Årsagen til den store succes skal ifølge uddannelseschef Claus Pedersen (billedet til venstre) findes i skolens lyst til at prøve nye veje i forhold til undervisningen.
– Fordi vi ligger hernede på Lolland-Falster, er vi nødt til at gøre tingene lidt anderledes for at trække elever til. Vi var heller ikke bange for at give nye lærere chancen, når vi nu for første gang skulle prøve kræfter med vvs-energispecialist-uddannelsen. Og det har givet pote, forklarer han.
Han bakkes op af skolens direktør, Michael Bang.
– Forløbet med den for os nye uddannelse har i hvert fald bekræftet, at det er de lærere, der kommer med både en forståelse for faget og et stort engagement – og ikke bare ser det som et arbejde – der holder ved og skaber de bedste resultater, siger han.
Frisk vvs-erfaring
– Jeg følte, det var tid til, at der skulle ske noget nyt, og jeg har bestemt ikke fortrudt. Men det var nok godt, at vi kun havde en god håndfuld elever på det første hold, så vi ligesom fik tid til at sætte os ind i de enkelte elever og deres behov, vurderer han.
Netop behovet for at kigge på de enkelte elever har været og er hele fundamentet i undervisningen på vvs-energiuddannelsen på CELF.
– Det gælder om at brænde for den enkelte elev og tage hånd om alle, så undervisningen ikke ender med at blive tilrettelagt efter laveste fællesnævner. De mange digitale muligheder, vi har i undervisningen, gør det da også meget lettere at gøre undervisningen individuel, siger Christian Petersen.
Siden den spæde start er interessen for vvs-energiuddannelsen på CELF vokset mærkbart. Og på det nye hold er der hele 15 elever. Men det har ikke ændret lærernes indgang til undervisningen.
– Den personlige kontakt er stadig vigtig for os. Og nu har vi jo også fået samlet noget erfaring, som gør det lettere at få undervisningen til at glide mere effektivt, selvom vi tager individuelle hensyn hele tiden. Og fordi der jo hele tiden sker nye ting i faget og dukker nye teknologier op, bliver det aldrig kedelig rutine at undervise i det, understreger Christian Petersen.
Plads til endnu flere
– Det tager jo noget tid at starte nye noget nyt, og selvom det går rigtig fint fremad, måtte det gerne gå endnu hurtigere, siger han og uddyber:
– Derfor gælder det om at sørge for, at rammerne er på plads, at vi har styr på brobygningen, og at vi bruger de samme systemer, som eleverne kommer til at benytte, når de kommer ud i den virkelige verden. Det gælder blandt andet de ordrestyringsprogrammer, der benyttes i undervisningen. Nu skal vi så blive endnu bedre til at bruge vores og de unges egne netværk, så vi kan lokke endnu flere dygtige unge ind på uddannelsen, siger han.