-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Spørgsmål:
Vi har modtaget en opringning fra en kunde, der fortalte om en episode med en af vores svende. Svenden, som har været hos os i to år, var i gang med en opgave i hendes kælder. Hun stillede spørgsmål til hans tidsforbrug, hvilket gjorde ham vred, og det endte med, at han råbte og gav hende besked på at gå ud, mens han tog fat i hendes arm. Kunden var meget oprevet over episoden. Det samme er vi. Vi mener, at han kan skade vores ry og vil derfor gerne bortvise ham. Kan vi det?
Svar
En bortvisning er det samme som en øjeblikkelig ophævelse af ansættelsesforholdet og medfører også, at aflønningen af medarbejderen straks ophører. Bortvisning kan derfor kun anvendes, når medarbejderen har misligholdt ansættelsesforholdet groft.
Afskedigelsesnævnet har i år truffet afgørelse i en sag, hvor en salgsassistent uprovokeret råbte ad en kunde, lagde hånd på kundens ryg, og ’trak’ hende ud af butikken. Arbejdsgiveren bortviste medarbejderen, hvorefter medarbejderens fagforbund rejste en sag.
Afskedigelsesnævnet fandt, at salgsassistentens havde opført sig på en grov og alvorligt krænkende måde. De vægtede, at kunden op til situationen havde opført stille og roligt, og der var dermed ikke en forståelig årsag til salgsassistentens reaktion, samt at salgsassistentens opførsel kunne skade virksomhedens omdømme. Bortvisningen var derfor berettiget i denne sag.
Det er altid en konkret vurdering om en bortvisning vil være saglig, eller adfærden ”blot” burde udløse en skriftlig advarsel. Det er dog generelt vigtigt, at man handler rimelig hurtigt, når man påtænker ansættelsesretlige sanktioner som advarsler, opsigelser eller bortvisninger. I den forbindelse bør man kalde medarbejderen ind til samtale, forelægge episoden og høre vedkommendes version. Ved tvivl kan virksomheden evt. tage forbehold for at bortvise, mens sagen bliver undersøgt.
Bortvises en medarbejder uberettiget, fordi der ikke er tale om en grov misligholdelse eller arbejdsgiveren har udvist passivitet, vil arbejdsgiveren risikere at skulle betale for et manglende opsigelsesvarsel og en godtgørelse.
Vi anbefaler derfor, at I kontakter TEKNIQ Arbejdsgiverne for konkret rådgivning i sådanne situationer.