-
VVS
Kun hver fjerde boligejer har en serviceaftale, der sikrer, at de regelmæssigt får tjekket deres varmeinstallation. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Varmespild er en del af hverdagen i mange danske hjem. I hvert fald viser en ny befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og YouGov, at kun 25 procent af de danske boligejere har en fast serviceaftale, der sikrer, at deres varmeinstallation fungerer optimalt. Derudover kontakter 14 procent selv en installatør, når de mener, det er tid til at få tjekket anlægget.
Troels Hartung, der er chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne, ser gerne, at flere husejere indgår en fast serviceaftale med deres installatør.
– Vi ved af erfaring, at løbende service er den bedste måde at forebygge energispild og unødvendigt store varmeregninger på. Derfor er det ærgerligt, at så få boligejere har indgået en fast serviceaftale om at få efterset deres fjernvarmeinstallation eller gasfyr, til trods for at det oftest vil være en beskeden udgift.
Ind i hjemmet
Han opfordrer samtidig installatørerne til aktivt at sælge serviceaftalerne ind til kunderne.
– Udover at et velfungerende anlæg er billigere i drift, så er det også et væsentligt argument, at leverandørens garanti ofte dækker bedre, når der er sket løbende service. Og for installatørerne er fordelen, at man kommer ind i kundernes hjem med faste mellemrum og dermed får mulighed for at tage en dialog om andre opgaver, der skal løses, siger Troels Hartung.
Chefkonsulenten mener, at kunderne bør betragte deres varmeanlæg som en bil. Den kommer nemlig løbende til service, hvor små fejl bliver fanget og justeret, inden de vokser sig store.