-
El
-
VVS
Effektive batterier rummer et stort potentiale i den grønne sags tjeneste. Teknologisk Institut har netop indviet et nyt laboratorium, der skal sikre lynhurtig ladning.
Elektrificeringen af samfundet vil fortsætte de kommende år, hvilket også kræver større og bedre batterier til at lade energien. Det er baggrunden for, at Teknologisk Institut netop har indviet FastChargeLab.
Laboratoriet skal forske i hurtigladning, som navnet antyder, hvilket kan komme både erhvervslivet og forbrugerne til gavn.
- Hvis eldrevne biler, trucks og entreprenørmaskiner skal kunne konkurrere med nutidens køretøjer med flydende brændstoffer, som kan fyldes hurtigt på tanken, skal den effektive opladningstid sættes ned. Men det giver en række udfordringer, som for eksempel at batterierne lettere kan tage skade ved de høje strømstyrker, som det kræver. Desuden kræver hurtigladning af batterier meget høje effekter fra elnettet, som kan sætte det lokale elnet under pres. Det er disse udfordringer, FastChargeLab skal være med til at løse, udtaler direktør David Tveit, Teknologisk Institut.
Batterier på 1500 ampere
Laboratoriet ligger på Teknologisk Institut i Aarhus, hvor det blandt andet er muligt at teste batteri-celler på op til 1.500 ampere og 0-6 volt og dermed teste opladning ved væsentligt højere strømstyrker end i dag.
Desuden omfatter FastChargeLab flere klimakamre, som for eksempel kan teste batterier under temperaturforhold fra minus 20 til 60 grader, og derved teste batteriers potentiale under alle klimatiske forhold.
Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne ser teknisk konsulent Mads Risgaard også store potentialer i at udvikle bedre batterier. Han henviser blandt andet til Norge og Sverige, hvor man har opsat store batterier ved ladestandere til opladning af elbiler for at sikre strøm nok i opladningstiden.
- Der er mange penge i det, for jo hurtigere man kan få fyldt strøm på, jo mindre vil tabet også være, siger Mads Risgaard Knudsen og fortsætter:
- Jeg tror, at der er et kæmpe potentiale i det her område. Jo mere elprisen svinger, jo større vil interessen derfor også være for større og bedre batterier, siger Mads Risgaard.
FastChargeLab er støttet af det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram EUDP og GreenLabs DK. EUDP er en offentlig tilskudsordning under Energistyrelsen. Ordningen støtter ny teknologi på energiområdet, som kan bidrage til at indfri Danmarks målsætninger inden for energi og klima – at skabe vækst og arbejdspladser, øge forsyningssikkerheden og gøre Danmark uafhængigt af fossile brændsler.