-
Industri
Pipelinen med nye ordrer er ved at tørre ind – og medarbejdere må hjemsendes i takt med at hullet bliver større hos FLK Cabin i Toftlund.
Hos FLK Cabin i Toftlund i Sønderjylland er der både frustration og glæde. Det positive er, at produktionen af førerkabiner til maskiner i første omgang kørte ufortrødent videre efter nedlukningen den 11. marts. Det bekymrende og frustrerende er, at pipelinen med nye ordrer er ved at tørre ind – og medarbejdere må hjemsendes i takt med at hullet bliver større.
Behovet for hjælpepakkerne kan blive rigtig aktuelt til sommer – men her udløber hjælpepakkerne. Det frustrerer indehaver Morten Skakke.
-Jeg vil helst ikke lyde som en, der klynker og jamrer. Men set fra min stol, så har man på Christiansborg ikke rigtig forstået vores situation ude i industrien. Vi mistede ikke som frisøren og pizzamanden omsætningen fra den ene dag til den anden. Men vi får heller ikke ordrerne tilbage igen fra dag til dag. Folk skulle jo klippes og have en pizza igen med det samme.
-Men industrien investerer ikke i dyre anlæg, fordi samfundet langsomt åbner igen. Det viser ordrebogen. Og på grund af den lange forsinkelse opstår behovet for hjælp først for alvor, når hjælpepakkerne ikke længere findes, som det ser ud nu. Andre virksomheder får dækket en meget stor del af deres faste omkostninger, og kunne sende deres medarbejdere hjem med løntilskud. Når vi rammes ser der ikke ud til at være nogen hjælp – og vores ordreindgang kommer ikke bare igen, som den gør andre steder.
Det siger Morten Skakke, der købte virksomheden med sin ægtefælle for syv år siden. I Toftlund har der været omkring 15 ansatte, der har lavet specialproduktioner af kabiner til store mærker som Toyota og Mitsubishi på det europæiske marked.
I marts var der ordrer frem til juli i pipelinen, og ordrebogen er normalt fyldt et halvt år frem i tiden. Men FLK Cabin har stille og rolig måttet sende folk hjem efter færdig produktion: Først rammes indkøb, så smedearbejdet, så maling og til sidst montagen. Netop nu er omkring halvdelen hjemsendt.
-Vi leverer førerkabiner til maskiner, som er investeringsgoder i en virksomhed. Det er maskiner, som man køber i gode tider med optimisme – og det er tydeligvis ikke nu. Der vil gå tid, før den optimisme kommer tilbage, siger direktøren.
Når genstarten måtte komme, forudser den sønderjyske virksomhedsejer andre udfordringer: Lagre og indkøb er kørt helt i bund for at minimere omkostninger. Det kræver betydelig likviditet, når der igen skal købes ind og produktionen skal op i gear. Siden købet af virksomheden for syv år siden har ejerne arbejdet på at konsolidere virksomheden.
-Hele den indsats kan være tabt på et halvt år. Det vil samtidig betyde, at vi også må sætte nødvendige investeringer på stand-by, til vi har økonomien til det. Det føles som om man skal starte helt forfra, og dét er fortvivlende. Det rammer jo også mange andre virksomheder, men jeg tror ikke, at der er så meget lyst til at fortælle om de ting, der ikke går godt. Jeg håber i den grad, at man på Christiansborg får øje på de langsigtede udfordringer, som corona-smitten får i industrien. Lige nu er det mest byggeriet, politikerne taler om, siger Morten Skakke.
FLK Cabin eksporterer omkring 80 procent af produktionen.