-
El
-
VVS
-
Industri
I klimakapløbet er det nu data, der er i højsædet, og kampen står om at kunne præsentere de mest præcise CO2-beregninger først for kunderne. Denne pointe blev tydeligt fremhævet, da Pernille Kiær, Bæredygtighedschef hos Lemvigh-Müller, var gæst i TEKNIQ Arbejdsgivernes podcast HØRT! i sidste uge.
-Al opmærksomhed er rettet mod CO2. Det er det, der efterspørges. Tidligere lå fokus primært på virksomhedsniveau og dokumentation af data, men nu er det meste centreret om CO2-beregninger på produktniveau, fortæller Pernille Kiær.
Ifølge Pernille Kiær efterspørger næsten alle brancher nu konkrete data, og det er tydeligt, at de ønsker løsninger, der kan gøre deres klima- og bæredygtighedsdokumentation lettere.
- Opgaven lige nu er, at stort set alle vores kunder inden for industrien, byggeriet og installationsbranchen begynder at få et behov for, at vi kan levere CO2-regnskaber for de produkter, de køber hos os. De vil gerne have oplysninger om, hvor meget CO2 produkterne udleder samlet set, gerne præsenteret i et Excel-ark med den præcise CO2-udledning. Den efterspørgsel, vi oplever nu, vil kun blive større, så derfor er det så vigtigt, at vi tilpasser hele vores forretning og bliver mere digitale og datadrevne, fortæller Pernille Kiær.
Lemvigh-Müller har omkring 550.000 varenumre i deres sortiment, men ikke alle disse har miljødata tilknyttet sig. På nuværende tidspunkt har de miljøvaredeklarationer (EPD'er) på omkring 23.000 varer.
- Vi arbejder målrettet på at sikre data for endnu flere produkter. Det er et stort projekt, der tager lang tid. Pt. er vores produktdata tilgængelige på vores hjemmeside, men vi ønsker at kunne præsentere den konkrete CO2-beregning direkte i købsflowet, og det arbejder vi på. Men data er ikke bare data. Behandlingen af dem kræver en vis omhu. I hver EPD-pdf findes et CO2-tal pr. enhed, og denne enhed er ikke altid den samme som den enhed, vi sælger produktet i på hjemmesiden. Så dette tal skal konverteres hver gang, før vi kan præsentere det. Men jeg ville ønske, vi var klar med denne løsning nu, for i sidste ende handler det om kunderejsen, og hvem der får integreret CO2- og klimadata i den samlede oplevelse, slutter Pernille Kiær.
Lyt til hele podcasten "Det bæredygtige samarbejde - Grossistens rolle i fremtiden" og find alle podcasts fra TEKNIQ Arbejdsgiverne her.