-
Industri
Ud med grisene. Ind med outdoor-folkene - og ud på eksportmarkedet Stor norsk hotelkæde fandt originale hytter til overnatning hos Skive-virksomheden PC Maskiner via de digitale medier.
Grisehytter til landbrug med fritgående svin har været et speciale for PC Maskiner i flere år både til det danske og skandinaviske marked. Men Skive-virksomheden har i 2020 for alvor fået hul på et marked inden for turistbranchen med en arkitekttegnet udgave til outdoor-folk.
Den første store ordre til det norske marked på 32 hytter var til en hotelkæde ved den ikoniske Prædikestol. Den ordre har vist, at der er betydeligt potentiale i det skandinaviske marked, hvor man færdes meget i naturen.
Nu er der i foråret etableret en Hiker’s Camp med 32 hytter fra PC Maskiner ved en af Norges mest kendte turistattraktioner. Udfordringen er at sidde i Skive uden en decideret salgsafdeling og samtidig få gang i salget i udlandet.
- Vi fik henvendelsen fra hotelkæden, der kun måtte etablere midlertidig bebyggelse. De havde fundet frem til vores Pig Me-koncept via internettet. Hotelfolkene blev inviteret på besøg, og så byggede vi den udgave af Pig Me-hytten, som passede til deres behov ved det kendte sted, siger Camilla Christensen, der driver PC Maskiner med ægtemanden Preben.
Hyttebesøg sælger
Hendes erfaring er desværre, at den digitale oplevelse af en Pig Me-hytte slet ikke er så ”svine-lækker,” som den er i den rigtige verden. Når potentielle købere selv kan åbne døren, kravle ind og opleve hyttens funktionalitet, så overbeviser det. Samlet er der i år produceret over 50 hytter. Priserne starter omkring 25.000 ekskl. moms – med mulighed for forskellige tilkøb.
Billeder, brochurer og opkald til campingpladser og andre potentielle kunder giver slet ikke den samme effekt. Så Camilla Christensen overvejer, om man bogstavelig talt skulle tage en hytte på en varevogn og opsøge kunder både i Danmark og de skandinaviske lande.
De velkendte hytter til grise og kalve er stadig PC Maskiners største eksportvare. Dette salg sker ofte på mindre, private messer, hvor virksomheden aftaler at komme og præsentere sine produkter. Det kan være hos norske eller svenske forhandlere.
-I Norge kører man gerne tre timer for at komme til sådan en messe og se vores udvalg. Det møde hos forhandlerne er meget vigtigt for vores salg til landbruget, siger Camilla Christensen.
Omkring 20 procent af omsætningen hos PC Maskiner er i dag eksport.
Website sælger – på flere sprog
En undersøgelse blandt TEKNIQ Arbejdsgivernes eksporterende metalvirksomheder viser, at blot 40 procent har website på flere sprog. Til gengæld benytter over 80 procent Facebook til markedsføring, og mere end 50 procent lægger video af produkterne på SoMe eller på websites.
En af dem er HF Smede. Indehaver Jakob Futterup eksporterer op til halvdelen af sin årlige produktion. Det er især murstens-klippere, glasstativer til industrien og tagbagagebærer til varevogne.
-Vores website er også på de tre sprog dansk, engelsk og tysk, og det giver ofte henvendelser om tilpasninger af produkter til et specielt formål. Og vi får kunder fra andre områder, vi ellers aldrig ville have fået. Eksempelvis en kunde i Israel, som jeg håber, vil vokse i den kommende tid.
Frustrerende salg
Men eksport er også en til tider frustrerende disciplin. Jakob Futterup var sommeren 2019 til møde i Norditalien hos en af sine italienske kunder, som har købt igennem 10 år. Sammen med en ekstern sælger med tysk-kundskaber var der et 40 minutter langt møde om kommende ordrer.
Futterup regnede hele sommeren på tilbud til italienerne – og så var der tavshed. Da en aftale så var på vej, ramte coronaen Norditalien, hvor fabrikken ligger. Nu er dele af ordrerne endelig ved at blive produceret, og der er håb om flere opgaver til virksomheden i Skive.
-Eksportandelen svinger her hos os. I gode år rammer vi 50 procent, men det kan også være noget mindre. Så går vi efter flere danske ordrer, siger Jakob Futterup.