
Det er fuldt lovligt at køre ud i foråret på påskeferie i firmaets bil på gule plader, hvis blot der er købt dagsbeviser hos Skat til turen. Det har derfor ingen skattemæssige konsekvenser for nogen af parterne, hvis en virksomhed lader sine medarbejdere låne en firmabil til den slags.

Biler på gule plader må som udgangspunkt kun anvendes til erhvervsmæssig kørsel. Anvendes de til privat kørsel, risikerer virksomheden at skulle efterbetale moms og udligningsafgift, ligesom føreren risikerer at blive beskattet af den private brug af bilen efter reglerne om firmabil til rådighed.
Med reglerne om dagsbeviser er det imidlertid muligt at frikøbe en gulpladebil til privat kørsel, uden at det får moms- eller skattemæssige konsekvenser for nogen af parterne. De regler er en succeshistorie uden lige og et godt eksempel på, at de fleste faktisk gerne betaler det, de skal, når reglerne føles rimelige og retfærdige og er nemme at forstå. Og det er reglerne om dagsbeviser. I 2024 blev der ifølge Motorstyrelsen solgt dagsbeviser til 170.000 dages privat kørsel. Det er næsten dobbelt så mange som for bare fem år siden, idet der i 2019 blev solgt beviser til 89.000 dage.
Fra 185 kr. for 24 timer
Et dagsbevis til en bil med en totalvægt på op til tre ton koster 225 kr. pr. døgn. Et dagsbevis til en bil med en totalvægt på mellem tre og fire ton koster kun 185 kr. pr. døgn. Til gengæld skal virksomheden for disse biler betale såkaldt udtagningsmoms ved privat kørsel i en sådan. Det gør det derfor noget mere kompliceret at bruge reglerne, når der er tale om en lidt tungere bil.
Reglerne er i øvrigt udformet sådan, at et døgn regnes fra kl. 00:00 til 23:59. Der skal derfor både betales for det døgn, hvor bilen hentes, og for det døgn, hvor den afleveres.
20 beviser om året
Der kan købes op til 20 dagsbeviser pr. bil pr. år. Et dagsbevis skal købes, inden den private kørsel påbegyndes, og føreren skal medbringe dokumentation for købet i bilen. Købes dagsbeviset via Motorstyrelsens dagsbevis-app, hvilket de fleste gør, er det klar på få minutter.
Dagsbeviser kan købes for enkeltstående dage eller for flere dage i træk. Der gælder ingen restriktioner i den retning. Der gælder heller ingen regler for arten af den private anvendelse. Om bilen bruges til en flytning, til bortkørsel af affald, til kørsel til en familiefest i en anden landsdel eller til en ferietur til udlandet er uden betydning. Der må dog ikke monteres bagsæder til lejligheden. Når det gælder ferieture, er ordningen derfor ikke en mulighed for par med flere børn.
Reglerne gælder ikke kun for almindelige lønmodtagere, men også for ledende medarbejdere, herunder hovedaktionærer. Også selvstændige kan anvende reglerne.
Hvis firmaet betaler
Det er naturligvis frivilligt, om en virksomhed overhovedet vil lade en medarbejder låne en firmabil på gule plader til privat kørsel, og i givet fald til hvilke typer af privat kørsel og på hvilke vilkår.
Nogle virksomheder vil måske gerne låne en kassevogn ud i en weekend til en flytning, men ikke til feriekørsel, mens andre måske gerne låner ud uanset arten af den private kørsel, hvis blot den ansatte betaler for dagsbeviserne, og måske tillige enten et beløb for hver kørt kilometer eller for tankninger undervejs.
Skat på betalte beviser
Der findes sikkert også virksomheder, der som et personalegode ikke bare lader medarbejderne låne gulpladebiler til alle typer af privat kørsel, men som også tilbyder at betale for dagsbeviserne hertil. Ifølge oplysninger fra Motorstyrelsen blev omkring 10 % af alle dagsbeviser både i 2023 og i 2024 således købt og betalt af virksomheder.
Et arbejdsgiverbetalt dagsbevis anses i skattemæssig henseende for et løntillæg. Virksomheden skal derfor medtage værdien på den ansattes lønseddel og indeholde kildeskat heraf. Det samme gælder eventuelle arbejdsgiverbetalte bro- og motorvejsafgifter under den private kørsel. Arbejdsgiverbetalt brændstof lønbeskattes derimod ikke, da det er dækket af dagsbeviset.