-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Statsminister Mette Frederiksen gjorde det i sin nytårstale klart, at der skal mere praksisfaglighed ind i folkeskolerne, så flere unge tilvælger en erhvervsuddannelse. Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der i en årrække har presset på for at få styrket erhvervsuddannelserne, glæder man sig over budskabet.
Det skal være mere attraktivt at vælge en erhvervsuddannelse, så flere unge går den vej som førstevalg i stedet for gymnasiet. Det var et af de markante budskaber i statsminister Mette Frederiksens nytårstale, som rullede over skærmen 1. januar.
– Én elev er skrap til ord og tal, en anden er dygtig med sine hænder, tænker på en anden måde, bygger, former, er kreativ. Det ene er ikke finere end det andet, og det er heller ikke vigtigere for samfundet. Alligevel har vi politisk gennem en årrække skabt en folkeskole, der lægger stor vægt på det boglige. Måske derfor er der nu også mange unge, der vælger gymnasierne til og erhvervsuddannelserne fra, lød det fra statsministeren, som fastslog, at der skal være plads til både det boglige og til det praktiske i folkeskolen, lød det fra statsministeren.
Læs også: Det skal du vide om regeringsgrundlaget
Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder man sig over, at behovet for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse blev betonet i nytårstalen.
– Regeringens prioritering af erhvervsuddannelserne er helt afgørende, hvis vi skal nå i mål med den grønne og digitale omstilling af samfundet. Det kræver fokus i folkeskolen, i vejledningen, en generel holdningsændring og et opgør med uddannelsessnobberiet. TEKNIQ Arbejdsgiverne har i mange år råbt op om, at erhvervsuddannelserne skal sidestilles med gymnasierne, nu håber vi at regeringen vil sætte handling bag ordene og investere i erhvervsuddannelserne med ny teknologi, udstyr og lærerkompetencer, siger Tina Voldby, der er underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
TEKNIQ Arbejdsgiverne gør selv løbende en indsats for at få flere talentfulde kvinder og mænd til at vælge erhvervsuddannelserne. Senest har organisationen bidraget til en ny imagekampagne for Metalindustriens Uddannelser, som skal gøre op med opfattelsen af smedefaget som beskidt og hårdt arbejde.