-
El
-
VVS
Hvis man vil skabe en sund virksomhedskultur, er det afgørende, at lederen løbende giver anerkendende feedback, fremfor blot at påpege når der sker fejl.
Talrige undersøgelser viser, at gode kolleger og et godt fællesskab er afgørende for, om danske lønmodtagere er glade for deres arbejde. Ofte bliver det kollegiale sammenhold og følelsen af, at arbejdspladsen er ”et rart sted at være” vægtet langt højere end både løn og fleksible arbejdstider.
Men hvad er det for egentlig for håndtag, man som leder kan dreje på, hvis man gerne vil skabe et miljø, hvor medarbejderne er glade, har det godt og hjælper hinanden?
Det har Pernille Hjortkjær et bud på. Til daglig er hun direktør i virksomheden PE3A BusinessAntropologi, som hjælper virksomheder med at udvikle en sund virksomhedskultur. Hun starter med at fastslå, at ansvaret for at skabe den gode virksomhedskultur hviler tungt på lederen selv, fordi medarbejderne altid vil være tilbøjelige til at følge chefens eksempel.
”Hvis dine gode medarbejdere hele tiden forsvinder ud ad svingdøren, så er det som regel fordi, der er et eller andet, du ikke gør godt nok.” Pernille Hjortkjær, direktør, PE3A BusinessAntropologi
– Ledelse er i virkeligheden ikke anderledes end at være forælder. Og det siger jeg ikke, fordi jeg synes, at alle medarbejdere er nogle børn. Jeg tænker mere på, at børn gør det, vi gør, og ikke det vi siger. Det samme gør dine medarbejdere, så hvis du altid kommer fem minutter for sent og altid er småstresset og kort for hovedet, jamen så kan du godt forvente, at medarbejderne finder det okay at have samme adfærd – både i virksomheden og ude hos kunderne, siger Pernille Hjortkjær.
Læs også: Chefen skal finde tid til at lede
Så hvis man som leder vil skabe en god virksomhedskultur, skal man ifølge Pernille Hjortkjær turde holde et spejl op foran sig selv og se nærmere på, om man er en god rollemodel, eller om man måske har nogle uheldige vaner, der påvirker kulturen negativt.
– Hvis dine gode medarbejdere hele tiden forsvinder ud ad svingdøren, så er det som regel fordi, der er et eller andet, du ikke gør godt nok. Jeg plejer at foreslå, at man giver de nyansatte en notesbog, når de starter og beder dem om at notere alt det, de undrer sig over de første tre måneder. Det er en god måde at få feedback på. Man kan også bede en kollega fra branchen om at følge en på arbejdet i nogle dage og få ham til at give feedback på ens ledelsesstil. Det kan være meget givtigt, hvis personen er klar på at være 100 procent ærlig, siger Pernille Hjortkjær.
Læs også: Sådan får du din sygemeldte medarbejder godt tilbage
Din anerkendelse er afgørende
Når hun selv er ude og hjælpe virksomheder med at skabe kulturændringer, kigger hun altid på, hvilke mønstre og vaner der eksisterer i virksomheden. Én af de uheldige vaner, som hun ofte møder, er, at lederen kun giver medarbejderne feedback i det øjeblik, de har lavet en fejl.
– Det er en uheldig klassiker, som ofte opstår, når der er travlt. Konsekvensen er, at man får en fejlfinderkultur, som breder sig ned gennem organisationen, og pludselig er dine medarbejder meget optaget af at finde fejl hos deres kolleger eller de andre faggrupper på byggepladsen. De skubber ansvaret fra sig, og hver gang noget går skævt, er det nogen andres skyld. Det er selvsagt ikke et konstruktivt miljø, konstaterer hun.
Derfor handler det naturligvis om at gøre det modsatte.
– Lederen skal ind i en vane, hvor han anerkender succeserne løbende. Det kræver ikke så meget at sige: ”hey, det var fan’me godt, at du løste problemet ude hos fru Jensen i dag, hun blev glad”. Hvis man indarbejder den anerkendende tilgang til feedback, vil det sprede sig, og med tiden får du en kultur, hvor medarbejderne bygger hinanden op i stedet for at trække hinanden ned. Og dét er en kultur, der gør, at dine medarbejdere har lyst til at blive hos dig, selv om de måske kunne få ti kroner mere i timen ovre hos konkurrenten, siger Pernille Hjortkjær.
I forlængelse af pointerne om anerkendelse understreger hun, at det er vigtigt at tænke over, hvad man anerkender og ikke anerkender.
– Man skal spørge sig selv, hvad det er for en medarbejderadfærd, man gerne vil fremme med anerkendelse. Er det, at en medarbejder fik klaret en opgave i en fart, så den ikke fylder mere i dit hoved, eller er det, at en medarbejder har gjort en ekstra indsats og hjulpet sine kolleger i mål med en kompliceret sag? Jeg har ikke det rigtige svar, men hvis man gerne vil fremme en kultur, hvor man hjælper hinanden, er det nok den hjælpsomme medarbejder, der skal have rosen, konstaterer Pernille Hjortkjær.
Brug mindre tid på kulturbærerne
– Mange ledere har en tendens til at dyrke de gode medarbejdere, fordi de ofte ligner lederen selv og dermed er sjovere at drikke en øl med efter arbejdstid. Men i virkeligheden behøver man ikke at pleje den gruppe medarbejdere ret meget, fordi de allerede er loyale tropper. Det er bedre at bruge tid på den gruppe af medarbejdere, som måske er lidt negative eller lidt på kant. Dem kan lederen nemlig lære noget af, fordi de typisk vil påpege nogle af de ting, som lederen kan gøre bedre, siger Pernille Hjortkjær.
Og hvis det først lykkes, at få den negative gruppe af medarbejdere med på vognen, kan de blive meget værdifulde for virksomheden, påpeger hun.
– Det er samme mekanisme, som man kan opleve med sure kunder. Hvis man giver dem en rigtig god reklamationsservice, så kan de faktisk ende med at blive mere loyale kunder end ”almindelige gode kunder”. På samme måde kan du få nogle medarbejdere, der vil gå gennem ild og vand for dig, hvis du formår at vinde deres tillid og får dem integreret i kulturen, konstaterer Pernille Hjortkjær.
Hun understreger, at når først man har skabt en god virksomhedskultur med glade medarbejdere, så vil rygtet typisk blive spredt helt af sig selv.
– Kultur er alt det vi siger og gør – også når vi ikke er på arbejde. Så hvis din virksomhed er et godt sted at være, så kan du være sikker på, at dine medarbejdere fortæller om det, når de er til fødselsdag, konfirmationsfest eller andre sociale sammenhænge. Modsat vil du også få negativ omtale, hvis de er trætte af virksomheden og leder efter nyt job.