-
Industri
Trykket er på svimlende 8.000 tons i pressen. Det kan oprette en aksel af massivt stål på op til 1500 mm. MarineShaft er på vej med en nyudviklet hydraulisk presse uden lige på verdensmarkedet for opretning af stål som skibsaksler. Læs her om Hirtshals-virksomhedens nyeste giga-værktøj.
Selv en velvoksen smed ser ikke ud af meget i forhold til den nye presse, der står klar til at blive installeret hos MarineShaft i en kommende bygning i Hirtshals industrikvarter. Den nye presse er syv meter høj og vejer ikke mindre end 150 tons!
Pressen er udviklet af MarineShafts egne eksperter, der står på et fundament af 50 års erfaring med at rette skibsaksler op. Det startede med en service til byens fiskeriindustri – altså fiskekutterne. I dag er det ejerne af verdenshavenes største skibe, der ringer til Hirtshals, når et havari har smadret maskinens aksel eller ror.
Ny presse – ny bygning
I dag har virksomheden en presse, der kan trykke med 3500 tons og tage en rorstamme eller en aksel med en diameter op til en meter. For et par år siden kom der for første gang en kunde med en rorstamme på 990 mm i diameter – altså tæt på den maksimale kapacitet. Det satte gang i planerne om at udvide kapaciteten med en presse af helt nye dimensioner.
-Vi har mange års erfaring i selv at udvikle, designe og bygge vores værktøjer til at rette aksler og rorstammer til det maritime marked. Da vi oplevede, at efterspørgslen nærmede sig vores maksimale kapacitet, besluttede vi at designe en større presse, siger Hanne Magnussen, der står for marketing hos MarineShaft.
Selve pressen er bygget og står driftsklar, indpakket og klar til montage i Hirtshals. Samtidig arbejder entreprenørvirksomhederne på fuldt tryk på at bygge en ny hal på 1.400 kvadratmeter med ekstra fundament både til denne presse – og en 27 meter lang ny drejebænk. Virksomheden producerer også nye aksler og rorstammer, hvis havarier har gjort det umuligt at genoprette skaden.
Som ny
-Med øget kapacitet imødegår vi risikoen for flaskehalse med de nuværende mindre presser. Det er en investering i fremtidige muligheder. Det vil både være inden for skibe, offshore og eksempelvis vindmølleindustrien, at vi kan tilbyde løsninger på de største elementer. Vi forventer, at markedet vil udvikle sig stille og roligt, siger Hanne Magnussen.
Selvom der arbejdes med aksler af store længder og vægt, så garanterer MarineShaft en opretning med meget, meget lille tolerance: Selv på meget store aksler kan virksomheden levere en oprethed på 0,05 mm, når pressen er færdig med sit arbejde. I princippet er der ingen begrænsning i længden på elementerne.
-Vi siger derfor gerne, at akslerne er så gode som nye, når de er rettet op her hos os. Mange aksler har en bedre rethed efter reparation hos MarineShaft, end de havde ved den oprindelige fremstilling på værftet. Opretning er vores styrke og kerneområde, siger Hanne Magnussen.
Old school håndværk
Opretning via MarineShafts egne værktøjer er ikke noget, man kan lære på en dansk erhvervsskole. Det er et arbejde, som kræver års erfaring og arbejde i værkstederne i Hirtshals. Her kommer der aksler ind, som synligt er vredet skæve. Men der kommer også propelleraksler og rorstammer ind, som kun måleudstyr kan påvise skævheder på. Typisk er medarbejdere ved pressen industriteknikere eller maskinarbejdere, der igennem en lang intern oplæring er blevet opretningsteknikkere. Det kræver års erfaring.
-Man kan beskrive vores opretning som et old school håndværk, der er videreført og ”forstørret” igennem mere end 50 år. Det kræver erfarne teknikere, avancerede beregninger og mange opmålinger at finde ud af, hvor og hvor meget der skal trykkes for at rette en aksel eller en rorstamme op. Metal er jo levende og reagerer på ydre påvirkninger. Det kræver meget erfaring at opnå en rethed, som oftest er på maksimalt 0,05 mm, siger Hanne Magnussen.
Vindmøller
På MarineShaft er forventningen dog ikke, at det efter jul vælter ind med enorme aksler fra hele verden, der skal rettes op. Den øgede kapacitet skal markedsføres, og så forventes markedet stille og roligt at udvikle sig. Ud over de maritime kunder er andre industrier også potentielle kunder. Det kunne eksempelvis være vindmølleindustrien, der også har elementer med store dimensioner