-
VVS
Geberit, der primært er kendt for produkter placeret bag væggen, vil nu også konkurrere på design og brugervenlighed foran væggen. 1. april lancerer det Schweiziske brand fem komplette møbel-serier til badeværelset.
I installationsbranchen er Geberit mest kendt for at levere produkter og løsninger, der er usynlige for slutbrugeren, fordi de er placeret bag væggen. Men det ændrer sig nu. 1. april lancerer Geberit nemlig hele fem badeværelsesserier til det danske marked, og dermed bliver den Schweiziske producents produkter i den grad synlige.
Der er tale om komplette serier til badeværelset, som inkluderer toiletter, håndvaske, bideter, skabe, skuffeenheder og hylder. Nina Slothuus Nielsen, der er Marketing Manager i Geberit Danmark, mener, der vil være stor efterspørgsel på produkterne i et ellers meget konkurrencepræget marked.
– Introduktionen af badeværelsesserierne er et svar til vores mange professionelle kunder. En komplet portefølje af sanitære løsninger fra ét og samme brand har længe været efterspurgt, siger hun.
I Danmark kommer de nye serier blandt andet til at konkurrere med produkterne fra Ifö, som siden 2016 også har været ejet af Geberit-koncernen. Tanken er, at de to brands skal supplere hinanden, så Geberit samlet kommer til at stå stærkere i Danmark, forklarer Bent Knudsen, der er country director i Geberit Danmark.
– Produkterne henvender sig til to forskellige målgrupper. Ifös produkter har alle et nordisk design og er inspireret af vores smukke natur. Geberit, som jo kommer sydfra, har et mere europæisk udtryk, og den schweiziske akkuratesse er tænkt ind i produkterne, så design møder funktion, siger Bent Knudsen.
Opdelt salg
Han erkender, at der er meget stor forskel på at sælge produkter, som er placeret bag væggen og produkter, der er synlige for kritiske forbrugere. Og det bliver da også den helt store udfordring fremadrettet, at en del af Geberit-produkterne nu bliver vurderet benhårdt på designet. Bent Knudsen mener dog, at organisationen i Danmark er klar til opgaven, netop fordi man siden 2016 har arbejdet med Ifö-brandet, som består af en lang række synlige sanitetsprodukter og møbler. Og derudover har Geberit også allerede enkelte ”synlige produkter” på markedet, blandt andet douche toiletter (Aqua Clean) og betjeningspaneler.
Det er klart, at vi lægger op til et øget samarbejde med de installatører, som har adgang til showrooms, for at få de her produkter ud over rampen.
– Vi har delt vores salgsorganisation op i to, så én gruppe medarbejdere tager sig af de tekniske produkter, som er placeret bag ved væggen. Det er typisk tidligere vvs-installatører eller ingeniører, der varetager den opgave. Og så har vi en anden gruppe medarbejdere, med et mere kommercielt og designorienteret fokus, som skal sælge de nye produkter, der er placeret foran væggen, forklarer Bent Knudsen.
Sidstnævnte medarbejdergruppe skal arbejde tæt sammen med de installatører, der har showrooms, og dermed mulighed for at vise og sælge de samlede løsninger til slutkunderne.
– Det er klart, at vi lægger op til et øget samarbejde med de installatører, som har adgang til showrooms, for at få de her produkter ud over rampen. Vi har virkelig investeret meget i både materialer, markedsføring og salgstræning, så produktprofileringen bliver rigtig. Og jeg mener også, at vi har sikret en konkurrencedygtig pris på produkterne, så der er en fornuftig indtjening for installatørerne at hente, lyder det fra Geberit-direktøren.
De fem nye Geberit-serier kommer til at dække forskellige prissegmenter. Nogle af dem vil have samme prisniveau som Ifö-serierne og der vil også være nogle, som er dyrere, oplyser Bent Knudsen.