-
El
-
VVS
Visioner om at nedlægge størstedelen af parkeringspladserne i den indre del af København giver nervøse trækninger hos både TEKNIQ Arbejdsgiverne og Håndværkerforeningen, der frygter for lignende tiltag i landets andre store byer.
Forestil dig at op mod ni ud af 10 parkeringspladser forsvinder i den indre del af København, den såkaldte middelalderby, kombineret med et krav om en særlig tilladelse for at køre ind i zonen. Det kan blive resultatet, hvis politikerne vælger at følge de skitser, der indtil videre er i spil til at begrænse trafikken i bymidten.
”Borgersamlingen anbefaler, at antallet af offentlige p-pladser over en 3-årig periode reduceres med 80-90 % således, at der efter tre år er 100-200 p-pladser tilbage. Borgersamlingen anbefaler, at de tilbageværende parkeringspladser tidsbegrænses til en times gratis parkering,” lyder det eksempelvis i en analyse, som København Kommune fik lavet tilbage i 2020.
Borgersamlingen er gruppe af københavnere, der skal sikre demokratisk forankring og komme med indspark til politikerne. Sidste år var der et forsøg med at fjerne P-pladser i en række udvalgte gader i middelalderbyen, hvilket fik rosende ord med på vejen af daværende teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager-Olsen (EL):
- Det har længe været et stort ønske for mig og for mange københavnere at få så mange af bilerne som muligt væk fra gaden i Middelalderbyen, hvor de smalle gader og hyggelige pladser ikke egner sig til biler. Ved at reducere biltrafikken til det absolut nødvendige kan vi skabe en bydel, der er meget mere attraktiv.
Benspænd for håndværkere
Erfaringerne fra de forsøg kommer til at være en del af en evalueringsrapport, som bliver offentliggjort i løbet af februar. Herefter starter den politiske proces frem mod en forventet vedtagelse af en ny byrums- og trafikplan i slutningen af året.
TEKNIQ Arbejdsgiverne er bekymret over udsigten til at hindre mobiliteten for erhvervslivet. København er hårdt presset af trafik, men løsningen er ikke dårligere service og højere priser for kunderne, der skal have udført installationsopgaver.
- Installatørerne bruger i forvejen alt for meget tid på at lede efter en parkeringsplads, og med skærpede parkeringsregler vil det kun blive værre. Man er nødt til at finde en balanceret model, der sikrer mobilitet for erhvervslivet og ordentlig service til borgerne. Gør man ikke det, risikerer man, at virksomhederne vælger opgaver fra, hvis de er placeret i indre by, siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Håndværkerforeningen København har også bange anelser om konsekvenserne for erhvervskørslen. Direktøren frygter, at al kørsel reelt vil blive forbudt uden en specifik tilladelse eller dispensation. I førnævnte analyse bliver det blandt andet foreslået at lave et decideret indkørselsforbud i zonen, hvis man ikke har en særlig tilladelse.
- Det her vil give udfordringer for håndværkere, der er på vagtkald. Hvis et vandrør springer, eller der sker en kortslutning, så nytter det jo ikke noget, at man får en bøde for at køre ind i zonen, eller at det er administrativt besværligt at få adgang, siger Christoffer Susé, der er administrerende direktør i Håndværkerforeningen København.
Hver by sine regler
Han frygter, at man vil bruge samme model andre steder i København – eksempelvis med 0-emissionszoner. Det vil i hans optik give et pres på de omkringliggende byområder og gøre det besværligt at zigzagge rundt i byen som håndværker. I sidste ende er det kunden, der kommer til at betale for den ekstra tid, håndværkeren bruger på vejene og jagten på parkeringspladser.
Han mener også, at det er sandsynligt, at andre større byer vil lade sig inspirere af det, hvilket ville gøre det endnu mere komplekst at navigere rundt i som håndværker.
- Jeg kan godt frygte, at hver større by i Danmark vil komme til at lave hver deres regler, så der er forskel på, om du kører ind i København, Odense eller Århus eksempelvis. Det vil kun gøre det vanskeligere at overholde reglerne, siger Christoffer Susé.
Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Line Barfod (EL), der er nuværende teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune. Kommunen henviser til, at der endnu ikke er et konkret oplæg klar, og man derfor ikke kan kommentere på sagen.