-
Industri
Markedet for rustfrit stål er fortsat presset på forsyningssikkerheden. Udbuddet kan ikke følge med efterspørgslen på stangstål, transportsituationen såvel til lands som til vands er stadig voldsomt presset og en “vent- og se”-tendens sender markedskræfterne ud på et sidespor. Det skriver Damstahl i en analyse af stålmarkedet netop nu.
Vi er havnet i et limbo post Corona: Nikkelprisen har været faldende gennem maj måned efter at have nået astronomiske højder tilbage i marts. Shanghai har omsider lempet Coronarestriktionerne og åbnet for udskibningen af containere. Alligevel er der en tøven i markedet. Det store spørgsmål synes at være, hvad den reelle efterspørgsel er – og hvor stor en andel af afmatningen skyldes prisniveauet og mangel på diverse komponenter fra Asien.
Årsagerne er indlysende, konstaterer Henrik Ørskov, direktør, CPO Nordic i Damstahl a/s i en analyse.
Man skal holde tungen lige i munden, når man køber til lager, mens nikkelprisen bevæger sig nedad. Øvelsen er nu at følge prisudviklingen rigtig tæt, så vi hele tiden ligger inde med den rette mængde og pris i forhold til resten af markedet.
Nikkel er en af de legeringer, der altid indgår i produktionen af rustfrit stål og er et metal som udvindes fra miner.
Prisen på nikkel vil stige
Henrik Ørskov er overbevist om, at prisen på nikkel atter vil stige.
- Skal man tro på Mintec’s forecast, ramte vi et ”low” i maj og vil se en stigende nikkelpris frem mod august. Det bekræfter sæsonudsvingene også i otte ud af ti tilfælde. Det tror vi også på sker i år af flere årsager, såsom et fortsat underudbud i markedet og lave nikkellagre, vurderer Henrik Ørskov og fortsætter:
- Til gengæld har London Metal Exchange med i de ekstreme stigninger i foråret indført en regulerende effekt, så prisen ikke kan stige eller falde med mere end 15 % per dag. Det sker for at forhindre de helt vanvittige udsving man oplevede primo marts. Men udviklingen vil stadig kunne gå ret stærkt med 15 % op eller ned per dag.
Shanghai er åbnet igen
Prisen på nikkel er dog ikke det eneste, der er værd at holde øje med lige nu.
På positivsiden kan nævnes, at Kina igen er ved at lukke op, så de omfattende Corona-lockdowns i Shanghai er slut.
- Vi køber ikke ret meget i Kina, så det har ikke væsentlig direkte betydning for Damstahls kunder, når det gælder rustfrit stål. Men tilgængeligheden af kinesisk rustfrit stål betyder naturligvis en del for det generelle udbud på verdensmarkedet. Og derudover vil det have en stor betydning for alle de virksomheder, som verden over har oplevet betydelige forsinkelser i leveringen af diverse komponenter, siger Henrik Ørskov.
Fortsat sværere og dyrere at få stålet frem
Havnene i både Hamborg og Rotterdam er fortsat overophedede og udgør en flaskehals for skiftet fra skib til lastbil eller tog.
- Der mangler mandskab alle steder. I Rotterdam havn mangler de efter sigende næsten 9000 medarbejdere for at kunne fungere optimalt, og der mangler mange tusinder lastbilchauffører over hele Europa. Det er ikke blevet bedre af, at en stor andel af dem er ukrainere og derfor har forladt førerhuset for at kæmpe for deres land, konstaterer Henrik Ørskov.
EU’s modificerede carbotageregler og de høje oliepriser udgør også et stort problem. Transportudgifterne er steget med op til 50 pct.
Stangstål en mangelvare
Markedet for stangstål er fortsat presset. Franske Ugitech, der hidtil har leveret hovedparten af Damstahls stangstål i Norden, er fortsat underdrejet efter en tragisk ulykke i januar. Her kollapsede en kranbro med smeltet stål og ødelagde en stor del af produktionsanlægget.
Men det lysner i horisonten for langt om længe er Ugitech nået dertil, hvor de igen kan opstarte deres egen smelte og påbegynde produktionen af deres egne kvaliteter der markedsføres under henholdsvis UGIMA og UGIMA-X brands, som Damstahl har en eksklusiv aftale på i Norden. Med en forventet opstart af deres egne kvaliteter igen medio juni vil vi kunne tilbyde vores mange trofaste kunder nyt UGIMA/UGIMA-X materiale igen fra 4. kvartal, hvilket faktisk er en bedre leveringstid end flere af konkurrenterne til Ugitech kan tilbyde.
En rodet affære
Vi er nødt til, i en eller anden grad, at tage én dag ad gangen og holde tungen lige i munden. Det store spørgsmål til én million må være, hvad den reelle efterspørgsel i markedet er. Det bliver vi forhåbentlig klogere på lige efter sommerferien.