-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Vi er utrolig langt fra målet, når kun 1,7 procent af de danske varebiler kører på el i dag. Sådan lyder det i en fælles kronik fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og energiselskabet OK.
Danmark har længe arbejdet for at elektrificere både personbiler og tung transport som en del af den grønne omstilling, men vi har glemt en vigtig spiller: elvarevognen. Kun 1,7 procent af Danmarks cirka 360.000 varevogne kørte på strøm sidste år, ifølge Danmarks Statistik. Det er slet ikke nok, især når Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet forventer flere end 66.000 elvarevogne på vejene om bare fem et halvt år år.
Sådan lyder det blandt andet i en fælles kronik i Avisen Danmark fra TEKNIQ Arbejdsgivernes bestyrelsesformand, Henrik Fugmann, og energiselskabet OK.
- Varevognen er en af de tre store brikker i transportens grønne puslespil. Der bliver med andre ord ingen grøn transport uden grønne varevogne. Og dem mangler vi i den grad, lyder det blandt andet i indlægget.
Hvis vi skal have elvarebilerne op i gear, så skal der turbo udrulningen af ladeløsninger - særligt ved etageejendomme, som ikke har mulighed for egen ladestander. Derudover skal der opsættes flere lynladere, og priserne på opladningerne skal være mere gennemskuelige, lyder det blandt andet i kronikken.
TEKNIQ Arbejdsgiverne rejser derudover debatten på årets Folkemøde på Bornholm: El-varebilen: Det glemte midterbarn. Lyt desuden til podcasten "Servicebilen - el eller ej", hvor Bjørn Hove fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og Morten Nilsson fra SIF-Gruppen dykker ned i, hvad der skal til for at få flere virksomheder til at skifte dieselknuseren ud med elbilen.