
Regeringen vil investere massivt i erhvervsuddannelserne. Målet er, at flere elever og lærlinge skal gennemføre deres uddannelse. Det bakker TEKNIQ op om: Der er behov for et kvalitetsløft af erhvervsuddannelserne for at sikre fremtidens arbejdskraft.
- Vi har svært ved at få armene ned over, regeringen vil investere ekstra i erhvervsuddannelserne. For sandheden er, at der er hårdt brug for det. Vi skal sikre den grønne omstilling og holde dansk erhvervsliv i førertrøjen i en stærkt omskiftelig verden, og det kræver, at ressourcerne bliver prioriteret der, hvor de gør mest gavn, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ.
I dag falder fire ud af ti elever fra i løbet af deres uddannelse, og samtidig er tilgangen til uddannelserne faldet markant de seneste 10 år. I det nye udspil med navnet ”Forberedt på fremtiden VII” foreslår regeringen at afsætte 660 millioner kroner årligt fra 2030 til en markant styrkelse erhvervsuddannelserne.
Planen vil give skolerne frihed til lokalt at vurdere, hvordan de skaber et godt fagligt og socialt miljø på landets mange forskellige erhvervsuddannelser. Derudover indeholder udspillet konkrete forslag om at styrke undervisernes kompetencer, skabe bedre sammenhæng mellem perioder i skole og oplæring og ambitioner om, at flere elever tager en del af deres erhvervsuddannelse i udlandet.
Vi meget tilfredse med, at udspillet nu skærer det ud i pap, at det er skolernes ansvar at spænde et solidt sikkerhedsnet ud under eleverne.
-
Fem markante initiativer i udspillet
Investeringer skal øge udgifterne per faglært med 50 procent
Ungdomsmiljøerne skal styrkes
.
Flere undervisere skal på efteruddannelse
Bedre sammenhæng mellem skole og oplæring
Flere skal tage til udlandet
Ifølge TEKNIQs vurdering er der brug for et stort kvalitetsløft, for teknologien buldrer derudaf, og eleverne bør ikke træde ind ad døren til en erhvervsskole med slidte møbler og forældet produktionsudstyr i værkstedet. Samtidig skal der gøres en indsats for de mest pressede elever.
- Elever og lærlinge med behov for støtte skal have lige så gode muligheder for at gennemføre deres uddannelse, så de ikke falder fra undervejs. Sårbare unge skal også være en del af arbejdsfællesskabet som alle andre. Derfor er vi meget tilfredse med, at udspillet nu skærer det ud i pap, at det er skolernes ansvar at spænde et solidt sikkerhedsnet ud under eleverne i form af et forbedret støttesystem i løbet af hele uddannelsen, siger Maria Schougaard Berntsen.

Emilie Rath, talent & rekrutteringsleder i Kemp & Lauritzen - tidligere Formel 1-mekaniker.
Jeg ville have elsket at have mere virksomhedsnær viden ind i undervisningen under min erhvervsuddannelse!
Også ude blandt virksomhederne bliver der taget godt imod regeringens forslag til at styrke de danske erhvervsskoler og uddannelsen af fremtidens faglærte. Sammen med midlerne fra epx-reformen bruger skolerne i fremtiden omkring 50 procent mere på at uddanne en faglært i Danmark.
- Det er afgørende, at alle har lige mulighed for at gennemføre en uddannelse – også dem, der har behov for ekstra støtte. Derfor er det positivt, at udspillet fra regeringen tydeligt fastslår skolernes ansvar for at sikre et solidt støttesystem gennem hele uddannelsen. Når skoler og virksomheder samarbejder tæt, sikres det, at lærlinge får den nødvendige støtte til at gennemføre deres uddannelse succesfuldt. Det er derfor en fordel, hvis dette samarbejde styrkes yderligere, så skolerne også følger op, når lærlingene er i virksomheden – især, men ikke udelukkende, for elever med udfordringer, siger Emilie Rath, talent & rekrutteringsleder i Kemp & Lauritzen.
Virkelighed ind på skolen
Rath er selv uddannet automekaniker fra Roskilde Tekniske Skole og
autoteknolog fra Aarhus Maskinmesterskolen. Erfaringerne fra den skoletid gør også, at der er gode elementer at glæde sig over i det nye udspil.
- Som erhvervsskoleelev ville jeg have elsket at få mere virksomhedsnær viden ind i undervisningen. Jeg tror, vi nogle gange glemmer den begejstring, unge har for deres fag og for at lære. At kunne trække erfaringer og viden fra den virkelige verden ind i klasseværelset ville uden tvivl have været en stor motivationsfaktor for mig som elev, siger Emilie Rath.