-
Industri
Trods overordnet vækst er der stor forskel på, hvordan de forskellige industriuddannelser klarede sig, når det gjaldt antallet af nye lærlinge i 2021. Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne skyldes det ikke mindst mangel på lærlinge på flere uddannelser.
Landets industrivirksomheder er stadig påvirkede af den økonomiske usikkerhed, som coronakrisen skabte. Alligevel lykkedes det at sikre en samlet fremgang i antallet af indgåede uddannelsesaftaler på metalindustriuddannelserne i 2021 på 2,9 procent.
For mens det ifølge helt nye tal fra Undervisningsministeriet gik forrygende på fx entreprenør- og landbrugsmekanikeruddannelsen, industriteknikeruddannelsen samt skibsmontøruddannelsen (med stigninger på henholdsvis 12,1 procent, 7,6 procent og 6,3 procent), så faldt tallet på eksempelvis smedeuddannelsen (med 3,3 procent).
”Rent faktisk så er den helt store udfordring på mange uddannelser, at der simpelthen mangler lærlinge. Derfor vil der fremadrettet være et stort fokus på at italesætte dette problem og at brande området, så man kan få gjort op med det måske lidt ”støvede” image eksempelvis smedeuddannelsen ufortjent stadig bærer rundt på,” understreger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.
Flere faktorer
Hun peger samtidig på, at det brogede lærlingebillede i metalindustrien også skal ses i lyset af, at man kom fra et 2020, hvor regeringens lærlingepakke var med til i nogen grad at holde hånden under lærlingeoptaget i virksomhederne og forhindrede et ellers forventeligt stort fald.
”Derfor er det også godt gået, at flere uddannelser, trods den fortsatte coronasituation, alligevel har formået at levere stigende tal for indgåede uddannelsesaftaler,” siger Tina Voldby og uddyber:
”Mange industrivirksomheder er afhængige af eksportmarkederne, som stadig er præget af stor usikkerhed og forsyningsudfordringer. Og når man kombinerer det med den nævnte mangel på lærlinge indenfor flere uddannelser, er resultatet for 2021 faktisk ganske flot,” vurderer hun.
Kilde: Undervisningsministeriet